Ölands fornborgar - en sammanställning

Som utlovat kommer en sammanställning över Ölands fornborgar (alla sexton) som jag besökt. Du klickar på länken i namnet för att komma till respektive borg. Utifrån mitt egna perspektiv ger jag även ros och ris ;-)
 
Gråborg
 
Det är lögn i f-n att jag ska hitta texten från Gråborg, jag vet att jag gått omkring och fotograferat där. Hittade en mobilbild från kapellet strax utanför (se nedan). Några av borgarna har jag besökt flera gånger, senaste inlägget är det som du kommer till på var länk.
 
S:t Knuts kapell med Gråborg i bakgrunden
 
Mest kommersiellt - Eketorp, enda återuppbyggda fornborgen
Mest spännande - Ismantorp, detta eftersom husgrunderna fortfarande finns kvar
Mest obefintliga - Ganska jämt skägg mellan Svarteberga och Gårdby
Mest svårhittat - Lenstad som ligger rätt off och varit igenväxt, saknar dessutom skyltning.
Mest hoppsan - Mossberga, hade svårt att hitta borgen trots att jag stod mitt i den ;-)
Mest "borg för pengarna" - Träby, tre borgar ihopflätade till en
Mest chans att hitta något - Sandby, här grävs av arkeologer som hittar saker fortfarande
 
fornborgar - foto - öland