Sandby Borg

Helgen sista stopp gjorde jag vid Sandby Borg på östra Öland. Har varit här tidigare. Borgen ligger nära strandkanten vid Östersjön (enligt Wikipedia 42 meter) och har varit orörd cirka 1600 år efter massakern som ägde rum där runt 480 e.kr. 
 
Skeletten som återfunnits i utgrävningar låg precis som de blev nedhuggna i massakern och begravdes aldrg utan fick ligga där för att ruttna.
 
På Kalmar läns museum som jag besökte i höstas finns en hel del intressant kring utgrävningarna. Något som arkeologerna själva kallar årets fynd är rätt coolt. De hittade glas från 400-talet vilket är 200 år äldre än de glashantverk man tidigare känt till i Sverige. 
 
Mycket intressant läsning återfinns här
 
Mest pinsamma för dagen var att jag höll på att fastna med bilen över en färist nästan framme vid borgen. Den har byggts enligt mig rätt snävt och jag fegade över den, vilket inte var helt förståndigt nu när bilen är framhjulsdriven mot den gamla som var bakhjulsdriven. Men istället för att få panik gjorde jag vad jag lärt mig av svågern. Ta det lugnt och lös problemet.
 
Hintar om sommaren som lurar runt hörnet ;-)
 
Borgen i västlig riktning. Senaste utgrävningen syns mitt i bild (mörkare gräset)
 
I sydlig riktning
 
Fortfarande vattenbrist på Öland, dont think so
 
I södra änden
 
Och vad kan då detta vara för holk? Det är faktiskt Sandby Borgs egna WiFi. Slår på man på WiFin för telefonen och går in på en webbadress som finns angiven kan man få guidning direkt i mobil för borgen. Något den tjatade om var att GPS måste vara påslaget i mobilen.
 
På väg tillbaka till bilen, stannade jag vid strandkanten. Förundrad över formationen på stenarna. Är det verkligen vatten och vind som format?
 
Bjässen
 
 
foto - mars - sandby borg - södra öland - världsarv - öland