Trindborgen/Löts borg

Här kommer det andra inlägget från helgens borgbesök på Öland. Det första besöket var vid Vannborga borg, du hittar det inlägget här.
 
Det här besöket var lite mindre problematiskt, borgen är relativt lätthittad, men den vägen som finns till den är privat och jag valde att inte använda den. Borgen ligger cirka 500 meter öster om Löts kyrka, så jag utgick från den och korsade åkrarna rätt österut innan jag kom fram. Kunde se spår i marken att andra gått precis samma väg som mig :-)
 
Löts borg eller Trindborgen som den också heter är stor till ytan, nästan i stil med Ismanstorps borg. Den har två öppningar, en i väster och en i sydöst. Tycker själv att de ligger mittemot varandra. En mur löper runt hela borgen och är bred, men den utgörs av odlingssten som bönderna lagt upp och till den ursprungliga muren. Vid ett tillfälle gick jag upp på muren och där går det att se skillnad på den ursprungliga och "tillagda" muren.
 
Det har inte gjorts många fynd i borgen och den har varit uppodlad, på sina håll när jag gick runt på insidan av muren var gräset i den uppe i brösthöjd. Du hittar lite information om borgen här.
 
Jag tog såklart lite bilder från den, mycket utgör tom yta tyvärr. Det återstår nu endast två borgar att besöka, till dem har jag inget riktigt besöksdatum än. Den som vill se mer från dem får ge sig till tåls ;-)
 
Västra ingången
 
Dristade mig till att gå upp på muren vid ingången, vi tittar här norrut
 
Vyn åt söder
 
Öppna landskap? Norra änden är täckt med snår och träd som växt över muren. I själva borgen är det bara gräs som växer
 
Utöver stigen som går runt borgen finns det även en tvärs över från port till port
 
Vid sydöstra porten
 
Hade svårt att avgöra vad detta är. Trodde slånbär först, men det växer från både buske och träd i norra änden av borgen
 
Å så är varvet fullbordat :-)
 
Härnäst blir det troligen inlägg från södra änden av min kära ö. Ta det lugnt och chilla tills dess
 
 
augusti - foto - löts borg - natur - trindborgen - öland