Norra Möckleby fornborg

Förra helgen gjorde jag ett återbesök vid Eriksöre Österskogs ödeby mitt inne i Mittlandsskogen på Öland. Inlägget hittar du här. Jag ville samtidigt få med något annat obesökt och åkte några kilometer österut till Bostorp. Där ligger Norra Möckleby fornborg mitt ute i ingenstans. Jag har rekat vägen tidigare och kunde egentligen kört näst intill ända fram, men motion ska ju vara bra ;-) 
 
Man kan ställa bilen mittemot infarten och vägen mot borgen och gå någon knapp kilometer eller som sagt köra på grusvägen. När den tar slut övergår det i några hundra meter skogsstig innan man kommer fram. Den har röjts, men det är först när man kommer upp en bit som man kan se den gamla muren bra. I och med att den ligger i Bostorp kallas den även för Bostorps borg. Du hittar lite information om den här.
 
Det blev lite bilder, när jag var där på besök var det myggrikt och lite regnigt. Har försökt göra husgrunder och mur tydlig.
 
Skogsstigen fram till borgen
 
Vid nordvästra öppningen, muren syns svagt längs träden
 
Stenhögen är det enda tydliga som syns i borgområdet
 
Uppe på högen blickar vi åt väster, muren är tydligare nu
 
Fortfarande på stenhögen, men nu blickar vi österut
 
Vandrade omkring och försökte hitta lite husgrund, här är bästa resultatet
 
I söderkant av borgen och i riktning norrut. Snett bakom mig till höger finns den sydöstra ingången
 
Borgen ligger inte långt från en våtmark, så det fanns säkert en betydelse till att man byggde den här. Jag har inte antagit utmaningen med att besöka alla Ölands fornborgar i och med besöket här. Det var det som låg närmst som man jag kunde besöka :-)
 
bostorp - foto - norra möckleby - norra möckleby fornborg - öland