Triss i borgar: Träby borg

Vi har kommit till del två i mitt fotoprojekt av totalt tre delar. Den första delen publicerade jag igår. Har du missat den hittas den här. Den andra borgen jag besökte är Träby borg. Utifrån Södra Möckleby som jag bott i och är uppväxt i ligger Träby borg absolut närmst, kanske 5-6 kilometer bort. Likt Bårby borg har jag aldrig satt foten här tidigare. Borgen är lite knepig att hitta till, den har överhuvud taget ingen bra vägbeskrivning eller informationstavla som många andra borgar på Öland fått.
 
Hur som helst hittade jag till den med lite mek. Från Södra Möckleby åker man över Torngårdvägen i ostlig riktning. När man når samhället Solberga dyker snart en skylt med Träby upp, här svänger man vänster och följer vägen fram till det tredje huset av totalt fyra och svänger vänster in på en parkering som syns tydligt om man kommer från motsatt håll (där det bara ligger en gård).
 
Grusvägen vid den västerut följer man sedan några hundra meter, den går åt höger och man fortsätter på den ytterligare några hundra meter. Där den tycks upphöra och övergå i en åker tittar man norrut för att se en stenhög i en kohage. Snett vänster vid stenhögen ser man en grind som ska passeras. Fortsätt sedan cirka hundra meter västerut så är du framme :-) 
 
När jag själv kom fram blev jag lite förvirrad, denna borg liknar ingen annan. Men det beror på att den består av tre sammabyggda ringborgar. Murverket i västerläge är det som verkar binda samman hela borgområdet. I österläge finns även där en mur, men människans påverkan känns närvarande och att ingrepp säkert gjorts under lång tid.
 
Tydligaste borgområdet är det nordligaste som verkar utgöra hälften av hela området. Spår efter husgrunder finns över hela området. Åldern av borgen är bestämd till folkvandringstiden mellan år 400-550. Längst söderut finns resterna av ett hemman från 1800-talet som hette Christineborg och ligger i anslutning till Träby borg. Lite imponerad av att detta fanns så nära och kan tänka mig att åka hit till våren när det är lite mer utslaget.
 
Betyg över tillgängligheten: Lite under kritik
 
Utgångspunkten vid parkeringen. Följ vägen västerut och sväng åt höger (norrut).
 
Nämnda stenhög och kohage, grinden till vänster om den syns borta i vänstermitt på bilden.
 
Framme vid grinden kändes det som jag var under attack. Mängder med gäss dök upp och trots att jag hade paraply med tog jag inte upp det. Jag var rädd för att få fågelbajs på mig när jag hörde hur det damp ned i marken omkring. Klarade mig i ren förskräckelse ;-)
 
Ett fåtal av gässen i riktning sydsydväst
 
Nästan framme
 
Västra sidan av muren
 
Övertäckt brunn för att korna inte ska kunna trilla i. Försökte kika under, fick känslan av att den är djup.
 
Tydligaste gränsen mellan borgområdena
 
Gott om svamp, som vanligt har jag ingen aning om sorten (är inte svampkännare)
 
Allra tydligaste husgrunden, längst åt norr återfinns den
 
I östra delen. Muren som går mitt i bilden går genom nästan hela området och känns som ett senare inslag än vallen ni ser till vänster.
 
Även vid Träby kämpar växtligheten på
 
Fick bege mig från Träby för att hinna med det sista borgbesöket. Inlägg från det kommer inom någon dag. Håll ut!
 
 
foto - monokrom - oktober - södra öland - träby - träby borg - världsarv - öland