Lenstad Borg

Satt under veckan och tittade på lite utflyktsmål både på Öland och fastlandet. Går man in på Länsstyrelsens hemsida hittar man mycket skoj :-) Något som gått mig helt förbi är Lenstad Borg mitt ute i södra delen av Mittlandskogen på Öland. Och då har man hittat spår från 400-talet i borgen. Det är inte mycket som återstår av den, men det går att urskilja var borgmuren gått någonstans. Den röjdes fram 2015 helt, men mycket av det som röjdes ligger kvar på backen. Den var också knepig att hitta eftersom den inte är skyltad.
 
I mitt fall åkte jag till Skogsby och svängde av mot Kalkstad. Säkert åkt förbi skylten tusentals gånger. Väl i Kalkstad svänger man vänster mot Lenstad. I Lenstad syns en parkering som är avsedd för de som besöker naturreservatet (och borgen). Mittemot går en väg, gamla kyrkovägen till Torslunda som man får följa någon kilometer eller två innan man kommer fram. Skulle nog säga att jag är ute fel årstid även om fåglarna börjat vaknat, är nog finare att besöka framåt våren. Tog som vanligt lite bilder :-)
 
Lenstads ehh.... storgata ;-)
 
Vanlig syn längs vägen, mycket åkrar som man inte har en aning om att de finns här
 
Vägstandarden, glad att jag inte tog bilen, var mycket såna här stora hål
 
Korsade en liten bäck, vet inte när broräcket byttes senast ;-)
 
Nästan framme vid borgen, det här var första, men inte sista jakttornet jag passerade. Skulle inte våga kliva upp här inte
 
Del av den gamla borgmuren
 
Fin färg på trästubben jag hittade
 
Nästa jakttorn som står i utkanten av borgområdet, den här var jag än mer tveksam till att gå upp i.
 
Tydligast bilden jag fick till av var muren gått, den har endast två ingångar. En till höger om mig och en upp i bild
 
BONUSBILD
Denna hittade jag på sovrummets fönsterbleck (söderläge) när jag kom hem. Då var det samtidigt 9.5 grader varmt, så de luras ut i värmen.
 
Tar med detta musikklipp. Har denna låten på huvudet just nu, men tror att det finns förklarliga skäl. De har ett "blues-slide-ljud" som jag gillar när det kommer till musik. Trodde de var en amerikansk grupp, men visade sig vara en kvartett islänningar. Kul idé att spela live i en slocknad vulkan. Bara dra på fullt ljud :-)
 
 
Vill du veta mer om Lenstad Borg? Information hittar du här
foto - januari - lenstad borg - mittlandsskogen - vårkänslor - öland