Vedby borg

Efter 54 veckor på pricken gick jag idag i mål med att ha besökt Ölands samtliga fornborgar. Den sista idag var den 16:e och nordligaste som heter Vedby borg. Den ligger dock inte i Vedby som man passerar och åker istället in i Binnerbäck som ligger strax norr om Vedby. Hade med en utskrift för att hitta rätt, trots det körde jag fel (som vanligt).
 
Borgen ligger på en äng där kor går betandes. Muren kring borgen är oval till formen och har en borggård på cirka 160 meter med två ingångar i norr och söder. Muren är kringväxt av träd och buskar. En ståtlig ek finns i nordost och slånträd längs västra kanten.
 
Jag var här tidigt på morgonen då temperaturen låg kring nollan och frosten var kvar. Blev bra bilder :-) Jag kommer inom kort göra en sammanställning kring de sexton borgarna. Under förmiddagen gjorde jag ytterligare några stopp som kommer på bloggen inom kort.
 
Kan ju vara så att det är borgmuren ;-)
 
Norra ingången
 
Borggården, södra ingången syns i bottre delen av borgen.
 
Krispigt. Fick med överstrålning i bilden, men tycker den är klädsam i detta fallet.
 
En del av muren i östra änden av borgen
 
Borggården sedd från sydöstra delen
 
Utanför södra ingången. Bolinleden sträcker sig en ordentlig runda runt norra Öland.
 
Slån i mängder
 
Del av västra muren
 
Vet inte vad det är för bär, men de ger fin kontrast mot slånbären
 
Sista bilden på borgen tagen "utifrån" på östra sidan. Sedan bar det av till andra stopp.
 
För er som glömt Nordman är det dags att friska upp minnet. I dag var jag ju nordman på "norr Öland"
 
 
binnerbäck - foto - norra öland - oktober - vedby borg - öland