En historisk resa?

Tidigare i veckan fick jag en idé om att besöka någon historisk plats i länet efter att ha tittat in på en blogg jag följer. Med sol och skön temperatur ute styrde jag kosan mot Öland och Ismantorps fornborg på mittersta delen av ön.
 
Tror jag har varit här en gång tidigare i barndomen, kommer inte ihåg exakt, vet att jag och syrran skulle få besöka en borg när vi var riktigt små som vi aldrig kom fram till. Så var i alla fall inte läget idag, hittade borgen väldigt enkelt.
 
Den ligger vid ett våtområde så det var lite mygg och andra flugor i luften. Inne på själva borgområdet var det inte en fluga bara fåglar som syns på bilderna. Fick tillfälle att sitta och fika inne på området och njuta av lugnet, var helt själv vid tillfället.
 
Enligt forskare användes borgen mellan 300-500 e.kr, men man är inte på det klara med vad den användes till. Muren är hög och det går att räkna till 88 husgrunder innanför muren. Den liknar ingen av den andra fornborgar som finns kvar på ön. Mer information hittar du här. Urval av bilder kommer nedan:
 

Jag hade även planer på att åka till ett annat historiskt mål - Gösslunda Rör, men var inte säker på om jag skulle hitta trots att jag både åkt och kört på vägen innan. Blir en annan dag.