Mossberga borg

Idag har jag verkligen fått gnugga de små grå. Varit över på Öland från tidig förmiddag till tidig eftermiddag. Hunnit besöka två borgar, en marknad och ett museum. När det gäller borgarna så har jag använt smartmobilen som hjälp för att hitta rätt. Bra att mobilen är smart när jag inte är det.
 
En av borgarna - Mossberga borg - svänger man av till efter Rälla och följer skyltningen en bra bit. Man kör till man kommer till Mossberga gård. I mitt fall körde jag förbi, backade och parkerade. Från gården ska man ha 50 meter kvar och när jag gått de 50 metrarna undrar jag var f-n borgen finns.... Var inte en tillstymmelse till att hitta den, så jag kollar i mobilen igen. Jodå, du är 10 meter ifrån den? Men var är den?
 
Då börjar jag använda det som nuförtiden blivit allt mer sällsynt nämligen logiskt tänkande. Och tro det eller ej, med det tänket så hittade jag rätt. Det visar sig att jag stått inne i borggården hela tiden. Detta gick upp för mig när jag hittade ringmuren och kunde se hur den sluter sig runt övriga området. Tyvärr kom jag bara åt muren i sitt västra läge och där en av portarna troligen funnits.
 
Gården verkar använda borgområdet som depå, på den rundan jag gick kunde jag inte hitta någon gammal husgrund eller liknande. Men nu har jag i alla fall varit här. Du hittar lite information om borgen här.
 
Delar av den västra ringmuren (nere till vänster och i mitten av bilden). Vi blickar åt söder.
 
Misstänker att detta har varit ena vägen in, till vänster om den grövre trädstammen
 
Samma del av muren som på första bilden, men vi blickar norrut.
 
Borggården, där vi tittar österut. Ni kan själva föreställa er mig irra omkring och undra var borgen ligger någonstans ;-)
 
Från västra sidan av borgen där jag försökte fotografera ringmuren på den sidan, men fick ge upp och plåta gårdens "ställplats".
 
I och med detta besöket har jag besökt 10 av 16 fornborgar på Öland. Det blev ytterligare en under dagen (kommer i enskilt inlägg). Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag besöka de fem kvarvarande. Fyra av dem ligger i Borgholmstrakten, medan den sista ligger långt åt helsike upp på norra Öland.... Får räkna på det ;-)
 
 
foto - juni - mellersta öland - mossberga borg - natur - öland