Svarteberga borg

Idag landade jag vid fornborg nummer 15 av 16 på Öland - Svarteberga borg. Trodde denna skulle vara svårhittad likt när jag besökte Gårdby borg, men med en utskrift kunde jag skymta borgen direkt när jag lämnade bilen.
 
Svarteberga borg är i jämförelse med Gårdby borg försvinnande liten och i detta fallet nästa utplånad. Den ligger i en åker och bonden som äger åkern har lagt till sten till borgen och en mur går tvärs genom den. Borgen sträcker sig i väst-östlig riktning. Storleken är svår att avgöra, man går med lätthet runt den på mindre än 5 minuter. 
 
På sina ställen kan man ta sig upp, men det är tät växtlighet, så korten jag har tagit är därefter. Kan vara svårt att se tydligt det lilla som kan kallas borg, men ni får annars försöka föreställa er.
 
Efter Svarteberga är det en borg kvar långt upp på norra Öland att besöka och den kräver lite mer planering. Jag åker inte dit för att endast besöka borgen utan vill fylla på med lite annat i samma veva. För eller senare blir det av ;-)
 
Här syns borgen i sin väst-östliga utbredning omgiven av åkermark
 
Öständen av borgen med tillhörande mur
 
Vänder man sig 120 grader åt höger syns dessa två som var utmärkta riktmärken för att hitta rätt. Det närmsta går att ta sig till med bil om man inte vill gå långt.
 
Den största fria biten jag kunde vistas på
 
Annan del som korsas av den genomgående muren
 
Mittendelen av borgen
 
Yttersida av borgen
 
Västra änden av borgen
 
Någon kämpar på
 
På väg tillbaka hittade jag detta gäng....
 
......och dessa. Sjuka är att åkern var full av dem. Har aldrig varit med om att det växer svamp ute i en åker
 
Jag passade även på att se upp ;-)
 
En alldeles förträfflig cover på en av U2´s bättre låtar :-)
 
 
foto - historia - natur - oktober - svarteberga borg - öland