Hässelby borg

I samband med mina besök på Köpings klint och Österskogs ödeby passade jag på att avverka en fornborg som ligger hyfsat nära Köpingsvik. Den ligger knappa milen norrut. Knepig att hitta. Jag förlitade mig återigen på mobilen plus huvudet och hittade hyfsat rätt. Som namnet avslöjar ligger borgen vid Hässelby. Jag hamnade rätt genom att följa skylten "Grönsaker" som ledde mig ganska rätt. Finns gårdsförsäljning där man ska svänga av. 
 
Väl vid gården fortsätter man på en grusväg västerut. Lurades av att en mindre blå skylt finns uppsatt märkt "Kulturminne". Där vägen delade sig stannade jag, då står det istället "Gravfält" på skylten och tänker att det kan inte vara rätt. Kollar i mobilen igen och ser att jag har en kilometer kvar på kackig grusväg. Jag äger verkligen inget terrängfordon vilket hade varit att föredra. Men jag fortsätter försiktigt med bilen och hamnar vid en hästhoppshage där jag känner att jag under en kortare tid kan ställa bilen. Därifrån är det endast några hundra meter kvar till borgen. Den är utmärkande vid ingången eftersom den gamla ringmuren direkt upptäcks, men till formen i övrigt är den lite lurig. Större delen av ringmuren är ganska obetydlig i höjd och bonden har dessutom lagt ny mur uppepå den ursprungliga för länge sedan. När man väl får en uppfattningen av borgen är den till ytan inte jättestor, men klart större än till exempel Gårdby borg.
 
Information om borgen hittar du här.
 
Ingången till Hässelby borg
 
I borgen hålls det tydligen får
 
Nytt uppepå gammalt
 
Hade svårt att avgöra om detta var en del av muren eller bonden som plockat sten från åkrarna och lagt upp. Vill nog säga att det kan vara en kombination.
 
Sista bilden från borgen, som ni ser är denna delen av ringmuren obefintlig. Undrar om den har grävts ut, känns inte som det.
 
 
foto - hässelby borg - juli - öland