Torrör & Torrör källa

Så har jag kommit fram till det spännande sista stoppet på förra helgens tur längs Ekelundaleden på östra Öland. De tidigare stoppen hittar du genom att klicka på länkarna:

ForsfallsdammenEkelunda hasselkarstGuldfiskdammenPrästgropen

Vad gör då Torrör och Torrör källa så speciellt? Vi kan börja med Torrör som är ett röse från bronsåldern som mäter 11 meter i diameter, rätt imponerande och syns när man väl ser det, jag gick både runt och ställde mig uppe på kanten. Torrör ligger en bit från Ekelundaleden, men kan hittas om man har mobil med gps med sig. I mitt fall gick jag till en början fel och förbi, hur jag nu kunde missa röset. Men från det och till Torrör källa är det desto närmre. Källan ligger närmre leden och sydväst om Guldfiskdammen.

Och på tal om källan, från röset går man åt sydost på en upptrampad stig och kommer ned till en mindre våtmark, där vänder man sig norrut och så finns källan där. Den är lite fascinerande eftersom källvattnet kommer från berget och rinner ut på alvaret, för egen del undrar jag såklart var vattnet kommer ifrån. Jag var på vippen att provsmaka, men hoppade om det mot förmodan kommer från Dröstorp mosse som ligger ganska rakt västerut, där går korna omkring och kanske kan bidra med något i vattnet som man inte har behov av ;-)

Torrör, kanke inte ser så imponerande ut, men det är som sagt 11 meter diameter
 
En närmre koll
 
En titt uppepå, sten sten och åter sten
 
Ajöken, vidare till Torrör källa
 
Och här är den, kan vara svårt att se, men det rinner faktiskt vatten
 
Syns lite bättre här
 
Om inte så syns det definitivt här. Ekelundaleden finns en bit bort i bilden ihop med Guldfiskdammen
 
Var nu inte orolig att det inte kommer inlägg. På förmiddagen var jag över på Öland på tre nya ställen som jag tidigare inte besökt :-)
 
 
ekelundaleden - foto - september - torrör - torrör källa - öland