Prästgropen

Vi har nu kommit fram till mitt fjärde stopp från förra helgen och det som är mest svårt att visa bildmässigt. Prästgropen är en fördjupning på Stora Alvaret som utgör en infallen grotta. Gropen har fått sitt namn av en sägen om en präst som gömde församlingsbor under oroligheter under 1600-talet. Gropen återfinns faktiskt bredvid Ekelundaleden. Idag är den ett perfekt ställe att fika i eller gå ned vid om man vill slippa vinden från Alvaret en stund.
 
Kan vara svårt att se, men jag står på den djupare delen av Prästgropen och blickar söderut
 
Här är det desto tydligare, en liten trappa ned till gropen. Det ni ser ovanför trappan är Ekelundaleden
 
Till höger om mig, mycket enbuskar som skyddar
 
Och till sist bakom mig
 
Har du missat de tidigare stoppen jag gjort? Du hittar dem genom att klicka på länkarna nedan:
 
 
Det mest intressanta stoppet återstår, håll ut ;-)
 
ekelundaleden - foto - prästgropen - september - öland