Forsfallsdammen - Ölands enda vattenfall

Igår kom upptäckarlusten över mig, ett par gånger om faktiskt. Jag har lyckats luska ut lite mer om min kära ö som jag ännu inte upptäckt. Till exempel Ölands enda vattenfall - Forsfallsdammen som återfinns på Stora Alvaret.
 
På Stora Alvaret tänker du, vilka dumheter, Öland är ju platt, och ja Öland är relativt platt, men efter att ha sett det med egna ögon så kan jag bekräfta att det finns. Nu är det ju inget stort vattenfall, men ändå. Som vanligt rekade jag innan var jag skulle ta vägen och fick förlita mig på en lite opålitlig smartmobil som inte alla gånger vill visa rätt. Enklaste beskrivningen är att parkera vid Ekelunda på östra Öland och gå västerut, kommer du fram till mittmuren har du gått för långt. 
 
Det gäller egentligen att se tecknen i naturen. För egen del resonerade jag att det borde finns en höjd någonstans som utgör fallhöjden och logiskt tänkande kommer man långt med :-)
 
När jag kom fram var det blött och lite vatten i "dammområdet", från själva vattenfallet rann det inte en droppe, men jag kan tänka mig att det behöver regna mer. Så jag tog lite bilder innan jag gick vidare. Det kommer komma ytterligare fyra inlägg kring mina "upptäckter" i Ekelunda-området, dessa fyra återfinns på vandringsleden som går mellan Ekelunda-Skarpa Alby.
 
Inte jätteimponerande som sagt, men likväl ett vattenfall
 
Annan vinkel, notera enbusken till högers färg, så här ser det ut över lag på Alvaret efter den torra sommaren.
 
Taget uppifrån vattenfallet med vy över dammområdet
 
Sidoprofil
 
Annan vy av dammen, men inte snustorrt. Regnen har börjat återkomma till ön :-)
 
På väg tillbaka mot Ekelunda och de övriga besöken jag skulle göra stannade jag till vid ytterligare enbuskar. Skulle säga att färgen är roströd
 
Skrattade först när jag såg detta, j**la moderniteter med en liggande kalkstensmur. Så här ska det ändå inte se ut, har någon varit lat och inte kunnat bygga en ordentlig ölandsmur?
 
Fyra kommande inlägg är på gång, ska se när de dyker upp bara :-)
 
 
forsfallsdammen - foto - natur - september - södra öland - vattenfall - öland