S:t Anton, dag 4

Dag 4 (S:t Anton):

Hårda sängen gör sitt, svårt att få sova en hel natt igenom, var således uppe redan 05:45, halvtimmen innan klockan ska ringa. Å andra sidan var jag klar med packning av ryggan tidigt och i ordning.

Frukost vid 07:00 och avfärd strax före 08:00 mot Liechtenstein och Schweiz. På väg ut från S:t Anton mot S:t Cristoph var det återigen serpentinvägar med branta stup, ingen åksjuka idag i alla fall. Fint väder bjuds det på också. Liechtenstein ligger ca 1 ½ timme bort. Feldkirch är orten som vi åker mot innan vi når gränsposteringen som sköts av Schweiz, känns lite udda att besöka ett icke-EU-land, senast var 2012 i Kroatien som förra året gick med i EU.

Men nu är vi i Liechtenstein, landet Lilleputt. Först kom vi till största orten Schann och därefter huvudstaden Vaduz (uttalas: Vaduttz), där ca 5000 av landets invånare bor. Vi stannade och blev avsläppta vid Stortorget (om man nu kan kalla det för det). Hoppade på ett rundturståg direkt som tog oss runt större delen av centrala Vaduz. Vi fick därefter nästan två timmar på egen hand. Köpte souvenirer och tog mig runt med kameran. Plåtade Alperna, fursteslottet, lantdagen, katedralen, rådhuset med mera. Tog mig även till nationalarenan Rheinparkstadion som ligger precis vid Rhen och med Schweiz på andra sidan floden. Rymmer ca 6000 åskådare.

På väg tillbaka till Vaduz hände något märkligt. En tysk stoppar mig för att få vägbeskrivning…. Hinner inte säga att jag inte är bofast utan turist. Detta hände mig så sent som i Berlin i december förra året. Ser jag tysk ut eller ser det ut som jag vet var jag ska??? Förklarade att jag är på besök, men det verkar inte besvära tysken. Det han säger är: ”I just want to get the hell out of here”, kunde inte låta bli att skratta och frågar: ”Have they been mean to you?” Då skrattar även tysken. Tipsar att han håller mot Feldkirch eftersom det var hållet som vi åkte in. Han vill först och främst till Österrike, så jag tror han lydde mitt råd.

Uppe vid torget väntar vi in bussen som nu ska ta oss över till Schweiz för picknick. Blev lite farande, först tillbaka till Schann och över till Buchs, sedan till Werderberg som vi stannade vid brevid en fin liten sjö.

Guiden och chaufföten har gnetat på och fixat goda mackor till oss, de som ville fick två. Jag och Sven från Landskrona gick lös på ölen och såg till att den tog slut. Utöver detta fick vi som efterrätt något jag tror heter Marmorkaka med sylt och grädde. Sköna 25 grader och strålande solsken bjuder Werderberg oss på.

Vi åkte sedan samma väg tillbaka och chauffören unnade oss ett kort fotostopp vid serpentinvägen/passet över till S:t Christoph.

När vi var tillbaka erbjöd guiden oss en tvåtimmars promenad, men med huvudvärk som kommit smygande struntade jag i den. Mest för att jag ska ta en rejäl promenad imorgon. Vilar istället bort hammarklangen.

Tyvärr är den inte borta till middagen, men jag går till middagen ändå. När kroppen får mat så släpper den. Till middagen: Biffsoppa (förrätt), Sik på basilikaspagetti (jag ni läser rätt!) med lök och tomatblandning och Citronpannacotta till efterrätt. Som tidigare kvällar – mkt gott. Sen vart det god natt.

Rundtur i Vaduz, staden är inte större än kartan visar

Kungliga slottet i Vaduz
 
Furstliga vingården
 
Slottet ur annan vinkel
 
Modell av slottet nere på torget
 
Gökur i alla former färger och utseenden
 
Konstmuseumet
 
Lantdagen (riksdagen) och Katedralen
 
Lavendel, tror jag att det var i alla fall
 
I riktning mot fotbollsstadion och Schweiz
 
Väg mellan Vaduz och fotbollsstadion
 
Rheinland Stadion, rymmer ca 6000 åskådare, nationalarena för övrigt
 
Rhen i nordlig riktning
 
Rhen i sydlig riktning
 
Fursteslottet som tronar över Vaduz. Flaggan uppe innebär att fursten är hemma
 
And
 
Vet inte vad det var för fågel, men gick och sprätte och var totalt orädd
 
Werderberg
 
Tunnel mitt i berget
 
Alplandskap i början av Arlbergpasset
 
Tidigare dagar hittar du här. Dag 1, dag 2 och dag 3
 
juni - liechtenstein - resa - s:t anton - schweiz - vaduz - ölvemarks - österrike