S:t Anton, dag 2

Dag 2 (Gera-S:t Anton):

Usch så gott jag sovit inatt. Detta trots att mitt rum var det närmst uteserveringen där ett gäng tyskor satt och pratade och skrattade. Mitt fönster var öppet för att få in frisk luft.

Upp vid 06:15 och få ordning innan frukost. Denna var avklarad rätt snabbt. Gick tillbaka till rummet för att hinna läsa ut Vredens Druvor för att därefter kunna påbörja nästa bok, 438 dagar som handlar om de två svenska journalisterna Johan och Martin som blev fängslade i Etiopien.

Blir en dag på vägen idag! Många kända orter som passerades när vi kom in i förbundslandet Bayern. Först ut var Bayreuth, därefter Nürnberg och sist Ingolstadt där Audi har sin huvudort. Kort efter stannade vi för lunch i Sankt Kastl vid en restaurang mitt ute i skogen. Valde vegetariska alternativet: Morötter, broccoli, blomkål och rösti. Varm och god mat samt en halvliter öl att skölja ned det med.

Efter lunch kom vi fram till Bayerska centralorten – München – och för ovanlighetens skull åkte vi igenom istället för utanför som jag tidigare åkt. Allianz Arena och Olympiastadion samt BMW:s huvudkontor passerades. Sedan somnade jag faktiskt ifrån och vaknade när vi var utanför.

Ju längre söderut, desto mer berg. Börjar närma sig fika och då stannade vi vid den klassiska skidhopparorten Garmisch-Partenkirschen. Tog en runda i och omkring stadion. Härnäst står Österrike runt hörnet. Tysklands högsta berg Zugspitze passerade vi på väg ut ur Tyskland.

Väl över i Österrike så blev det såklart serpentinvägar, kände en släng av åksjuka när bussen kom nära kanten och jag inte ser annat än stup nedåt. Tvingade mig att läsa boken för att sysselsätta tankarna på annat, det var fler resenärer som fick samma känsla. Ändå är det sceniska vyer, har inte sett sådant fint landskap sedan Nya Zeeland. Som hör till blev det också många och en del långa tunnlar innan vi nådde S:t Anton strax före 18:00 på kvällen. Och snabba ryck vart det också upp på rummet (”Annexet” kom det att kallas) innan hotellet bjöd på välkomstdrink vid 18:30. Kort därpå bjöds vi på trerättersmiddag vilket vi ska få varje kväll. Just ikväll bjöds vi på pumpasoppa, pärlhöna med rotfrukter och avslutade med körsbärsparfait/mousse.

Pratade med receptionen om löparspår och fick bra tips direkt. Nu väntar lodräta läget innan studerandet av insidan av ögonlocken påbörjas.

Morgon i Gera

"Annexet"

Vardagsrummet ;-)

Utsikten från rummet

Missade du dag 1? Den hittar du här.