Rynings kors

Efter att ha lämnat Källa-området i tisdags gick färden i liten bit söderut för att hitta till Hallnäs. Hallnäs ligger i Persnäs socken på norra Öland och Persnäs i sin tur hittar man till genom att köra till Södvik....pust!
 
Jag har faktiskt bara varit här en gång tidigare (i Persnäs) vad jag kommer ihåg och det var när jag sparkade boll i Degerhamns IF kring millenieskiftet. Detta var en match ingen egentligen vill åka till eftersom det är så pass långt från den södra änden upp till den norra på Öland. I alla fall så åkte jag förbi Solvallen som fotbollsplanen heter för att nå Hallnäs där jag skulle till ytterligare en av de 101 pärlorna. Närmre bestämt Rynings kors som jag körde förbi ganska ordentligt till att börja med. Anlitar mobilen och ser att jag måste vända och köra tillbaka en bra bit och stannar vid en mötesplats som får utgöra parkering. Därefter skulle jag ut i en beteshage, men förstår inte var jag ska hitta korset. Till slut finner jag det några hundra meter bort i en vattenrik hage. Så efter lite klafsande kommer jag fram :-)
 
Korset är ett tre meter högt medeltida kalkstenkors med två runda och två fyrkantiga hål i sig. Det finns lite teorier kring korset där den vanligaste är att fogden Olof Ryning dog där det står. Hur han dog går det isär om. Antagligen har han trillat av en häst eller så har han blivit ihjälslagen.
 
Öland har totalt fem välbevarade stenkors och detta är ett av dem.
 
Stort och ståtligt
 
Du har inte missat de tidigare besöken innan Rynings kors? Om så är fallet hittar du dem genom att klicka på dessa namn. Källahamn, Källa ödekyrka och Högenäs Orde.
 
 
februari - foto - hallnäs - norra öland - persnäs - rynings kors - öland