Källahamn

Jag har semester i dagarna två och den första dagen igår passade jag på att förlägga till nordöstra Öland och några stopp jag velat göra ett tag. Några är från "101 öländska pärlor" medan några inte är det. Semestern ansöktes om redan i början av januari och vädret gick inte att pricka in bättre :-) Sol och 15 grader varmt, var skönt att sitta och fika i den öländska vårsolen.
 
Mitt första stopp blev vid Källahamn, ett ställe jag aldrig tidigare besökt. En liten fin hamn på nordostkusten som varit betydligt viktigare tidigare, rent av viktigaste hamnen för handelsjöfart från 1600-1900-talets början. Mycket av det som skeppats ut är den öländska kalkstenen som det finns lika gott av i norr som i söder på ön. När hamnen minskade i betydelse övergick man mer till fiskeriverksamhet.
 
Välkommen till Källahamn
 
Sedvanlig information
 
Stort är det inte, men säkerligen fint sommartid
 
På andra sidan hamnen ligger dessa stugor på ett skär innan man kommer ut på Östersjön
 
Där jag själv stod och nästan kom ut till nästa skär. Ville inte offra gympaskorna ;-)
 
 
 
februari - foto - källahamn - norra öland - öland