Österskogs ödeby

Nu tänker den trogne följaren att vad gör du där igen? Österskogs ödeby har ju besökts två gånger tidigare. Och det stämmer på sätt och vis. Vid de två nämnda tillfällena har jag besökt Eriksöre Österskog som kort kallas Österskogs ödeby.
 
Sedan är det den lilla skillnaden att det finns ytterligare ett Österskogs ödeby på Öland, men lite mer än milen norrut. De tidigare besöken i "södra" Österskog hittar du här och här.
 
Det "norra" Österskog var jag vid redan i mars i år, men det var vid ett tillfälle jag fick ge upp på grund av allt vatten som fanns på Öland just då. Du kanske kommer ihåg? Hur som helst, lite fakta om denna Österskogs ödeby:
 
Österskog ligger nära punkten där de fyra socknarna Högsrum, Glömminge, Runsten och Norra Möckleby möts. Österskog skapades genom ett odlingsexperiment som skulle få ödesdigra följder för de nybyggare som så småningom flyttade hit. Beslut om att skapa Österskog togs 12 maj år 1801 i samma veva som kung Gustav IV Adolf beviljade Djurgårdsinrättningens upphörande på Öland. I första hand skulle ekskogplantering anläggas för flottans räkning, men planterhagen blev kortvarig och redan 1814 gick man ifrån beslutet om att bruka ekplanteringar för flottan. Istället skulle Österskog bli nyhemman. De som kom att bosätta sig här var dels ölänningar, dels smålänningar som kom från fattiga och stenrika skogssocknarna. Personer som inte förskräcktes av avstånd och ensamhet.
 
Österskog har en oerhört lång och mycket rak väg som man kör från söder till norr innan man tar av åt öster för att komma in på "bygatan".
 
Vad var anledningen till att Österskog avfolkades? Höga skatter var en orsak och att byn inte kunde föda sina jordhungriga nybyggare på de allt för små hemmamen. Mellan 1956 och 1971 fanns endast en lantbrukarfamilj kvar. Det är svårt att se varför Österskog övergavs, efter att ha gått igenom från norr till söder tidigare idag så är det ett lugnt och lummigt område utan något som stör. Det finns hus kvar där folk i dagsläget bor (vet inte om det är säsong eller åretruntboende).
 
Bygatan
 
Hemmansindelning
 
Fin gammal kalkstensbro, tomt i bäckfåran. Nere till vänster i bild låg ett rådjur och tryckte, gissa om det skrämde mig när det hoppade upp och iväg. Våra vägar skulle korsas senare.
 
Här är det faktiskt inte massa torkat gräs utan förvånansvärt grönt, men så är större delen av Österskog sankmark.
 
Om ni tittade på länken för mitt förra besök märkte ni vattennivån, nu är det tomt, men inte helt torrt. För den uppmärksamme så syns även telefonledningen ute till höger i bild.
 
Orkidé
 
Vanan trogen hittar jag ett hus som står ute om nätterna ;-) Ingen annan nära bebyggelse till detta hus i alla fall
 
Första riktiga tecknen på något byggt, tror det har stått ett torp här för länge sedan, kalkstenen var lite mer "slipad/putsad" här.
 
Muren om du lyckas se den till vänster är nästan lika hög som mig, bedömde den till runt 1,6 meter hög. Så den har anlagts för något, annars är den onödigt hög.
 
Svårt att avgöra vad detta varit. Det är byggt, men moss- eller algbeklätt på stenarna.
 
Och så träffade vi på varandra igen. Stod blick stilla för att den inte skulle märka mig, jag hade vinden med mig.
 
Fjäril
 
Mera fjäril, kan tyvärr inte avgöra vilken sort
 
Matkällaren till kronobostället. Dörröppningen syns, men det gick inte att komma fram. Hade velat ha min machete med mig :-(
 
Mitt bokreafynd där hela sista kapitlet tillägnas Österskogs ödeby. Boken är från 2002, så mycket är inte sig likt på bilderna jämfört med idag.
 
Karta som beskriver ödebyn med 149 år på nacken.
 
Jag gjorde ytterligare två stopp på Öland norröver, men om dem i kommande inlägg.
 
 
foto - juli - mellersta öland - natur - öland - österskogs ödeby