Gillsättra

Det tredje besöket tillika naturreservat jag stannade till vid igår var Gillsättra. Ett av de större jag besökt faktiskt och här la jag mest tid. Orsaken till det var att jag ett kort tag var vilse innan jag hittade mig till rätta. 
 
De två andra besöken har ni säkert läst om redan, de var vid Isgärde och Ryd. I reservatet finns en blandning av ädellövskog och rikt fågelliv, det senare märktes verkligen. Det spelades konstant av vårglada fåglar. Det har även funnits en by på äldre dagar som hette Gillsättra, det nuvarande Gillsättra ligger nordväst om reservatet. Många spår ska även finnas från järnåldern, jag hittade några stycken, bland annat en lång stensträng som löper genom en större del av reservatet. Även här finns åkrar, men dessa tillhör inte själva reservatet utan är som små oaser utanför.
 
Den mest talande doften som jag känt både här och de tidigare två är gödseldoft, bönderna har fullt upp att få fart på sin åkrar nu.
 
Nästa stopp, hann med nästa hela högra halvan av reservatet
 
Första gulsippan jag sett
 
Någon helt annan sorts blomma jag inte sett tidigare. Har någon förslag på vad det är?
 
På tal om åkrar, stora fåror, sitter i den närmst kanten
 
Den ljusa sidan mot den mörka sidan
 
Nu tänker ni säkert att de där ölänningarna är inte kloka, bygga en raketramp mitt ute i Gillsättra naturreservat. Så är inte fallet, det här är en rätt smart byggd fodermatare, i första hand till rådjur skulle jag sätta en slant på.
 
Slänger med en annan bra låt som varvas rätt mycket hos mig just nu. Sista reservatbesöket ska jag försöka ladda upp under kommande vecka.
 
 
april - foto - gillsättra - mellersta öland - mittlandsskogen - naturreservat