Isgärde

Idag kämpade jag mig vidare med besök på naturreservaten i Mörbylånga kommun. Det är inte många kvar nu av de 45 som finns. Jag hann med fyra olika på förmiddagen, var även upplagt för ett femte, men blev hungrig och åkte hem för lunch. 
 
De fyra som jag besökte idag ligger i norra änden av kommunen, två av dem nästan på vippen i Borgholms kommun (nåja). Det första heter Isgärde naturreservat och ligger öster om samhället Isgärde och för den delen också väg 136.
 
Det här är ett av de mindre reservaten och ett av de första jag inte blev vidare imponerad av. Jag gillar när det skiljer sig åt i reservaten, här ser det likadant ut rätt igenom vilket gjorde att jag inte tog så många kort. Det som ändå gjorde mig lite glad är att vitsippan har letat sig upp bredvid släktingen blåsippan. I reservatet var det mycket och talrik fågelsång dessutom.
 
Informationstavlan som sig bör 
 
Sämre begagnad husvagn. Mycket dragig, invändig renovering ett måste ;-) 
 
 Vitsippan (Anemone Nemorosa)
 
Är det här olycksfågeln bor? 
 
 En hel del rotvältor och omkullblåsta träd
 
Mera vitsippor 
 
Som en hylling till Tim "Avicii" Berglund tar jag med detta klippet på en av hans bra låtar. 28 år gammal hade livet knappt hunnit börja för honom. Vila i frid
 
 
april - isgärde - mittlandsskogen - monokrom - naturreservat - vitsippor - vårkänslor - öland