Höge ås

Har du hört talas om Höge ås på Öland? Hand upp i sådana fall. Jag hade aldrig hört talas om stället tidigare utan som så många gånger förut hittat uppgifter nyligen och bara bestämt mig för att åka dit. Förra helgen stannade jag vid Ispe udde, Höge ås och ytterligare ett ställe som kommer i separat inlägg. Slutar inte att förvånas över alla ställen som finns.
 
Hitta hit? Enkelt om du vet hur du ska hitta ;-) Höge ås ligger nästan mitt på ön. Man kör i första hand till Jordtorp, svänger höger och sedan vänster innan bondgården. Följ vägen till den tar slut och det kommer en förbudsskylt. Då är du i stort sett framme, men måste gå sista biten. Jag var här, men lät mig luras av mobilen och åkte till andrahandsalternativet i Övetorp där man kan parkera vid naturreservatet (som jag besökte i våras). Därifrån får man gå nästan en kilometer innan man når fram.
 
Vad är speciellt med Höge ås? Det är en tidigare grustäkt som vattenfyllts, gruset användes till byggandet av Ölandsbron. Det finns möjlighet att gå runt hela täkten, men man måste gå lite in- och utanför betesmarkerna. Vid ett pumphus som bonden har såg jag kräftmjärdar, men oklart om det faktiskt finns kräftor i täkten. Ett fint fikaområde på vårkanten är det garanterat :-)
 
Lite inbjudande att låna båten och ro ut :-)
 
Här står jag med pumphuset bakom mig på södra änden av täkten. Masten i bild är ett bra riktmärke att hålla på från parkeringen i Övetorp för att hitta rätt. På stigen går man förbi några meter ifrån den.
 
Bra vandringsstig runt täkten
 
Ser ut att bli bra björnbärsår, i alla fall vid Höge Ås
 
På en ö i en sjö på en ö i en Östersjö ;-)
 
Nästan ett varv runt, står i norra änden av täkten
 
Mera björnbär
 
På väg tillbaka mot Övetorp, kanske kommer tillbaka en vårdag :-)
 
 
Imorgon bär det ut på lite nya äventyr och ställen som ska upptäckas
 
 
foto - höge ås - natur - september - öland - övetorp