Ispe udde

Du tror väl inte att den öländska upptäcksfärden tar slut för att jag är färdig vid Ekelundaleden? Då tror du fel! Under lördagen var jag på tre nya ställen som jag inte tidigare besökt och lär känna ön ytterligare. Nästa helg har jag ytterligare några planer en bit söderut om vädret tillåter :-)
 
Första stoppet igår var vid Ispe Udde eller Ispeudd som den även kallas. Hur hittar man hit? Finns två vägar med bil att välja. Åk antingen från Stora Rör mot Isgärde eller tvärtom, lite närmre Isgärde tar man av västerut på en grusväg (Ispeuddevägen) och följer den till där det är skyltat "Bad". Finns en stor parkeringsplats vid badplatsen, man ska helst swisha eller betala 20 kr kontant till markägaren. Tror inte det är många som gör det nu när det inte är badsäsong längre ;-)
 
Jag började och slutade med att syna badplatsen, stor och med mycket bord och grillplatser. Själva badet består av sandbotten som går långgrunt utåt, vill nog åka hit nästa år och provbada. På sista bilden syns botten från bryggan.
 
Däremellan gick jag till själva udden och Ispeudde fyr. Närheten till Småland är påtaglig vid andra sidan sundet där det är som smalast mellan Revsudden och Stora Rör.
 
Södra änden av badplatsen
 
Samlingsplats med plats för många. Ligger mellan parkering och badplatsen.
 
Ispe Udde
 
Med fri utsikt mot Ölandsbron och Kalmar
 
Ispe udde fyr
 
Tog jag ett steg eller två ut syns även Stora Rör i bakgrunden 
 
Underbart fin sandbotten vid badplatsen
 
Två inlägg till, båda från närområdet. Håll ut till nästa inlägg ;-)
 
foto - ispe udde - natur - september - öland