Föralinjen

Andra världskriget har gjort ett tydligt avtryck på Öland även om Sverige aldrig drogs in i kriget. På norra Öland, närmre bestämt Föra bestämde man 1940 att en kanal skulle anläggas från Djupvik vid Kalmarsund till Vässby vid Östersjön. Om Sverige och i detta fallet Öland skulle anfallas skulle kanalen utgöra en bra stridsvagnshinder och dela Öland.
 
Idén fanns på sätt och vis redan 1932 när sju personer i Föra socken ansökte om att uppgrävning av ett avloppsdike för att torrlägga mark. Projektet lades ned 1941 och kapten Thörnblad som kommit med förslaget (som kostade pengar) ställdes inför krigsrätt. Du hittar mer information på Föra sockens hemsida.
 
För min egna del har jag velat se den länge, sträckningen är visst ganska lång och jag gick längs några hundra meter av den. Ingenstans finns en exakt beskrivning om hur man hittar den, utom på Wikipedia som angett koordinater för slussen som jag utgick ifrån och koordinaterna är exakta!
 
Slussen
 
Koordinaterna leder till denna informationsskylt som står i buskaget bredvid en åker och näst intill slussen. På håll trodde jag det var en saltsten för rådjur, för ingen sätter upp en skylt i buskaget......hade ordentligt fel ;-)
 
Gav mig ut på en balansgång och backade även över slussen. Ballerinaskolan nästa!
 
Sedd från södra sidan
 
En enbuske har fått sätta livet till. Bakom den ser ni stenröse, många sådana här längs linjen. Troligen har de legat på exakt samma plats sedan 1940-41.
 
Bredden över kanalen varierar, men håller med om att stridsvagnarna skulle fått problem. På sträckan jag gick är bredden mellan 2-3,5 meter. Djupet är svårare att bedöma, har inte sett botten på något ställe.
 
Närmst där jag ställt bilen är kanalen igenomvuxen av vass. Tycker Föra socken borde kunna rensa kanalen (förstår att det kostar pengar på en lång sträcka) och göra lite turistattraktion av den.
 
Åkte sedan till sista stoppet på kommungränsen mellan Borgholm och Mörbylånga. Du har väl inte missat mina tidigare stopp? Dem hittar du här och här.
 
 
foto - föra - föralinjen - norra öland - oktober - öland