Gösslundaleden

I fredags hade jag begärt en semesterdag för att kunna lämna in bilen på service som görs på Öland. Redan förra helgen hade jag planer på att gå längs den 6,9 kilometer långa Gösslundaleden. Jag fick även med mig farsgubben på rundan. Längs leden finns några olika "mindre" besöksmål som jag velat besöka ett tag. 
 
Har man problem med leder, typ knän bör man undvika att gå leden. Det är utmärkt av små stenrösen så man hittar enkelt, men underlaget är bitvis rejält stenigt och ojämnt. Vi valde att gå leden motsols varv och det första stoppet vi gör är vid Rörbacken som i sin tur ligger vid Rörkällan och har en fikaplats modell större (se kort nedan). 
 
Efter den delar leden upp sig, vi fortsätter på den vi är på, men man kan välja att gå Örnkulleleden som mynnar ut på Resmovägen i norr. Längs hela leden möter vi spridda grupper av kvigor som går ute på bete. Innan leden viker av tillbaka mot parkeringen har vi nått till Svinryggen, en cirka 900 meter lång ås som höjts sig ute på Alvaret. Väl här hade jag en liten avstickare planerad, men fick spana vidare åt väster för att hitta den. Där ligger nämligen en stenmur, lite större än Mittmuren som finns i bakgrunden och som kallas för Kartmuren. Den känns aningen malplacerad och tros vara uppförd runt 1900 av Kartverket för olika mätningar. Fascinerande bygge.
 
Vi tog oss sedan tillbaka upp på Svinryggen för att ta oss mot parkeringen. Lite närmre kommer det stora hällar likt den hasselkarst som finns vid Ekelunda. Kalkstenspussel modell större. Näst sista stoppet innan vi ska vika åt sydost där parkeringen är en klangsten, slår man på den med en annan sten låter det nästan lite ihåligt och ger ifrån sig ett "klong". Några hundra meter kvar går farsan mot bilen medan jag viker mot Gösslunda Rör som är en av Stora Alvarets större rösen, där ligger faktiskt en kille och sover direkt på backen när jag kommer fram, men jag tassar förbi för att inte störa honom. 
 
Vid parkeringen fanns en broschyr som visar lederna som finns i Södra Ölands världsarv. Ska försöka få till en helg för att testa en annan led framöver.
 
Ut mot leden
 
Mamma Mu har inte klivit upp ännu
 
En i mängden av stättor
 
Gott om svamp
 
Rörbacken
 
Dignar av slånbär
 
Rörkällans fikaplats, här slår man på stort
 
Kviggäng nummer två
 
Framme vid Svinryggen
 
Kartmuren
 
Farsan spanar
 
Skalbagge i brådska, den lät sig inte fotograferas enkelt
 
Enrummare med utsikt
 
Klangstenen
 
Kviggäng nummer tre, de här hade inte brådska att flytta sig utan gick i sakta mak
 
Nästan tillbaka, bara en avstickare kvar
 
Gösslunda Rör, går inte att missa, ligger typ 5-10 meter från vägen
 
Tillbaka efter nästan två timmars vandring, all information samlad
 
 
foto - gösslunda rör - gösslundaleden - kartmuren - klangsten - monokrom - rörbacken - september - svinryggen - södra öland - öland