Dalby lund

Och så är det bara en tredjedel kvar i och med besöket i Dalby Lund igår, 30 av 45 naturreservat har fått påhälsning av mig :-)
 
Vad gör Dalby lund speciellt? Det är en lund med almar som är upp till 130 år gamla. Detta är sällsynt både i Sverige och Europa att det finns så gamla almlundar. Likt informationstavlan vid parkeringen jag läste så är den frodiga lunden en "oas" granne med det torra Alvaret. Ganska rakt österut cirka 1,5 kilometer ligger Tingstads Flisor, dessa besökte jag för cirka tio år sedan och tog den långa omvägen från Penåsa (cirka 3-4 kilometer).
 
Norr om lunden finns rester av hägnader från järnåldern och även ett av Ölands största gravfält som jag förgäves letade efter på väg tillbaka, har förstått att jag var nära, men inte hur nära jag var för att hitta. Ja ja, det kommer fler chanser.
 
Sedvanlig information
 
Gammal stege på ladugårdsvägg som fått ge vika för tidens tand
 
Vid norrände, stolpen nere i vänstra hörnet utgör reservatgränsen
 
Bortsett från några hackspettar var det tystnaden som härskade
 
På tal om gamla almar, rejält höga också
 
Trodde lunden blivit ansatt av en storm, men det är blandning av rotvältor och nedsågade träd
 
Överraskningar del 59. Bakom (österom) naturreservatet ligger en ganska stor och imponerande damm jag inte kände till, och nog inte många andra heller för den delen. Skulle tippa att det är en bondes vattendamm.
 
Båten Titanic som gått på ett isberg ute i dammen ;-)
 
Finns inte stolpar att markera reservatet på duger träd bra
 
Nog den mest lataste uppsatta fågelholk jag sett, nådde mig inte i brösthöjd ens.
 
Bruten alm, fina och tjocka lager kvar i stubbdelen
 
Överraskningar del 60. Stod för sig själv i sydvästra delen av lunden, har den varit för djurhållning eller kommer den från en butik? Nobody knows
 
Det här reservatet börjar kännas som ett skrotupplag, gammal vält som glömts bort
 
Fin inramning när jag var halvt vilse ute på Alvaret och på väg tillbaka till Dalby
 
Men jag hittade tillbaka till slut :-)
 
 
dalby lund - januari - monokrom - naturreservat - södra öland - öland