Att göra två flugor på smällen

Slutade tidigt från jobbet idag och smet över till Öland för att dels hälsa på föräldrarna och hjälpa dem med pellets (klart redan), dels för att byta till sommardäck som inte blev av för två veckor sedan. Har gjort en hel del stopp och fotograferat. Mera fotograferande är planerat under helgen.
 
I alla fall. När jag var vid Karlevi förra helgen nämnde jag vattenmängden på Alvaret. En plats där det var länge sedan man såg mycket vatten är en plätt som normalt ligger torr och gjort i många år vad jag kan minnas och bredvid väg 136 söder om Bjärby/Kastlösa.
 
Men det blev inte bara den vattenfyllda ängen som fångade min uppmärksamhet, utan även några vad jag trodde var husgrunder med jämna mellanrum. Fotograferade och gick vidare utan att förstå vad som låg i marken. Längst österut ligger en större byggnad jag sett tidigare, men glömt bort att den finns där. Nu fick jag veta vad grunderna är för något. Du får följa utvecklingen nedan i bilderna:
 
Den vattenfyllda ängen, bra mycket mer än vid Karlevi. Där ni ser gult (gräs) i överkant sticker ut som en udde. Vatten fortsätter bakom. Lägg märke till den första grunden som jag står uppe på.
 
Närmre inspektion av grunden. Vet du vad det är? Jag visste inte, första tanken var någon sorts cykelställ ;-)
 
Och närmre inspektion av "insjön". Någonstans runt knädjupt vatten är min bedömning
 
En annan mindre "insjö" på väg till nästa grund. Denna var desto djupare, bedömer djupet till minst en meter.
 
Grund nummer två, "insjön" i bakgrunden. Denna grund saknar helt järnbitar som den första har. Har du listat ut det nu? 
 
Tredje och sista grunden, rejäl också! Började förstå, men inte helt tydligt ännu. Är det tydligt för dig?
 
Kikade bakom hur det såg ut och nu var jag nästan på det klara. Fint byggd med öländsk kalksten
 
Grund nummer två syns i mitten och lite åt höger. Grund nummer ett syns längre bort, men inte tydligt i bild. I stort sett på rak linje. För Andreas var det nu glasklart att det är en skjutbana som slutat användas för länge sedan. Men du som läser har listat ut detta för länge sedan väl ;-) Tror du mig inte? Se nästa bild
 
Det var dessa anordningar som definitivt avgjorde det för mig :-)
 
Tog mig en sista titt innan jag gick tillbaka. Kallas detta för *host host* sjötomt....
 
 
alvaret - april - bjärby - foto - naturreservat - södra öland - vatten