Degerrörsbacken

Det andra stoppet jag gjorde under gårdagen var vid Degerrörsbacken. Det och några andra naturreservat ligger ganska nära varandra, men jag la krutet på att åka hit. Tyvärr lite stressad av att inte veta säkert när svågern och syrran skulle dyka upp.
 
Degerrörbacken är ganska enkel att hitta till även om vägen är lite knölig. Man tar vänster när man kör i riktning mot Kåtorp (ifrån Skogsby) strax före ridskolan vid skyltningen och följer vägen 500 meter. Ta sedan höger och följ vägen 400 meter innan du är framme.
 
Detta naturreservat liknas mest vid en beteshage, men inte så konstigt eftersom boskap hålls i den mellan maj och oktober och hålller den öppen på så sätt.
 
Tyvärr är jag ute fel årstid, våren är den period Degerrörsbacken ska besökas då den har inslag av orkidéer och grönvit nattviol. I reservatet finns ett gravfält från järnåldern som är det som syns mest egentligen.
 
Bästa överblicken av järnåldersgravfältet
 
Informationstavla
 
Närmre titt på ett av stenrösena
 
Höstigt
 
Vid söderkanten av reservatet var det ett härligt ljus som jag tyvärr inte lyckas återskapa med kameran, detta var det närmsta jag kom.
 
Hittade en stor sten med mycket mossa på. Lummigt och skönt, som vid Karlevistenen var det doft av höst i luften även med behagliga 13 grader varmt.
 
 
degerrörsbacken - foto - naturreservat - oktober - världsarv - öland