Galgbacken & Kärleksgrottan

På min väg söderut i fredags stannade jag till vid samma ställe som för en månad sedan när jag var på "borgjakt". I detta fallet Bårby Borg. Stående och läser informationstavlan så finns det i närheten av borgområdet en gammal avrättningsplats - Galge Rör. Vid tillfället tycker jag det verkar långt att gå och fokuserar bara på borgen, men har i efterhand läst lite på nätet och hittat mer information. 
 
Var faktiskt inte så långt att gå, kanske en kilometer fram och tillbaka åt båda hållen. Dessutom passerar man Ölands säkerligen mest onödiga grind (se bild), fascinerades av dess funktion.
 
Blev faktiskt stressad när jag på väg tittandes ut i sundet ser att ett regnväder är på väg snabbt in över land och mot mig. Har inte beväpnat mig med något paraply. Jag är framme vid galgbacken minuten innan regnvädret och fotograferar så snabbt det går. Går tillbaka för att ta skydd vid "Kärleksgrottan" som ligger knappt halvvägs tillbaka. Den har märkts ut på kartan, men inte något vidare längs leden. 
 
Grotta är ju att ta i när jag väl hittar den. Vill nog säga ett prång under kalkstenshällen i vad som är Landborgen.
 
Nästan tillbaka vid parkeringen hittar jag vad som närmst ser ut som ett Joshua tree (nåja). Alla U2-fans vet hur ett Joshua tree ser ut :-)
 
Galgbacken - Galge Rör - vid Rösslösa. En av Ölands nio tidigare avrättningsplatser
 
Får en att fundera om stenen är den som brottslingarna fick lägga huvudet på innan det höggs av.
 
Sista bilden innan regnet var över mig. Den dödsdömde hade en fin utsikt i alla håll sina sista minuter i livet (inte för att jag tror att det var utsikten som var det sista som gick genom huvudet).
 
Ölands onödigaste grind, kommentar överflödig
 
Kärleksgrottan, ja faktiskt! Men större än så här är den inte. Man kommer till den strax bakom hörnet.
 
Inte helt avlövat ännu. Står höga träd nedanför Landborgen. Kalmarsund kan skymtas.
 
Färgrikt
 
Joshua Tree? Nja, inte riktigt ;-)
 
 
avrättningsplats - foto - galgbacken - galge rör - kärleksgrottan - monokrom - november - rösslösa - södra öland - öland