Social vs. Osocial

I fredags loggade jag efter en månads radioskugga in på Facebook igen efter att ha utfört ett socialt experiment med mig själv (och det följd av det även andra). Jag har under månaden inte stått helt utan sociala medier. Har använt Instagram och bloggen såklart. 
 
 
Vad har jag fått ut av att vara socialt osocial? En del faktiskt:
 
Fördelar:
 
* Sparad datasurf på mobilen
* Inte lika stort behov av att använda mobilen eller en bärbar/stationär dator
* Har sluppit nät-trollen. Jag personligen är inte utsatt för dem, men en del nyhetssidor som jag följer på Facebook brukar alltid ha kommentarer. Känns skönt att slippa läsa. Någonstans längs vägen har tonen i Sverige hårdnat, och en del har verkligen inte ett filter i huvudet om vad man bör skriva utan skriver rätt ut vad man tycker, rätt eller fel?? Jag dömer ingen, men detta fungerar inte alltid klockrent visar det sig.
* Istället för att sitta och trycka vid datorn när man kommer hem efter att ha tryckt vid datorn på jobbet hela dagen får jag annat gjort (mest småsaker, men ändå).
 
Nackdelar:
 
* Facebook är bra när det kommer till evenemang och meddela vilka som finns när och var. Saknat den funktionen.
* Jag som gillar bilder känner att jag missar en del. En riktigt bra bild är ändå en riktigt bra bild.
* Många av mina bloggbesökare tar genvägen genom Facebook när jag delar länken där. Besökssifran har gått ned under månaden.
* Trots att jag inte varit inloggad har jag ändå fått mail av Facebook som meddelat varje vecka hur många aviseringar jag missat.....suck!
 
Finns garanterat fler, men dessa är de "stora" som jag kan komma på på rak arm.
 
Nu är jag tillbaka i alla fall och kommer göra ett nytt socialt experiment i början av december när jag fyller år. Ni som är med då får delta om ni vill :-)
 
 
facebook - osocial - social