Karlsro, nytt och gammalt

Sista dagen på långhelgen. Hade tänkt springa en runda på förmiddagen, men fegade när jag kände av halsen. Istället blev det en längre promenad på eftermiddagen. När jag åker väg 25 till och från jobbet varje dag så bygger man sedan ett tag om vid Karlsro söder om Kalmar och tanken är att till nästa sommar ska bygget var färdigt. Troligen lär man vara färdiga långt innan dess, byggledaren säger att man ligger långt före tidsplan tack vare milda vintrar sedan bygget startades.
 
I fredags gjorde man en ändring medan jag var på jobbet som ledde till att man fick åka på en kort snutt av nya vägen. På den gamla står en grävmaskin som brutit upp asfalten. Har i och med det tänkt att jag innan de tar bort den gamla gång- och cykelvägen måste gå i området. 
 
Jag hade en uppfattning av området som visade sig vara helt fel. Åkte till Kalmar Travbana i hopp om att kunna parkera bilen och gå vilket skulle vara nära, men det var visst inte så enkelt. Fick ställa mig i österände av Smedby och gå på en ny gång- och cykelbana till vägbygget.
 
Blev några kilometer med bra motion. Hamnade vid den nya gång- och cykelbron som leder en rätt in i Rinkabyholm. När jag kommit över vill jag ta mig till den gamla bron, men det blev några omvägar och jag hamnde ute på själva E22 som kommer gå förbi väster om Rinkabyholm istället för österom som den gör idag. Man kan tydligt se mycket färdigbyggt, men en bra bit har inte asfalt belagd ännu. 
 
Något som slår mig är att gamla (och nya) bron har varit del av en löparbana som jag trodde var en vanlig cykelbana. Den börjar i Rinkabyholm och går över till bakom travbanan och tillbaka till Rinkabyholm med E22:an under sig.
 
Nu får de i alla fall ta bort gamla bron när jag gått på den ;-) Var lite småläskigt eftersom det blåste och räckena var borta, men höll mig mitt på för att vara på säkra sidan.
 
Nya bron över till Rinkabyholm
 
Nya körbana till vänster, gamla till höger
 
Mot Kalmar
 
Gamla bron, nu ska jag bara hitta dit ;-)
 
Ah, Rinkabyholm
 
Närmre, men ännu inte framme
 
Hamnde istället under bron där trafiken går över för närvarande
 
Här kommer det flyta på med bilar söderifrån när bygget är klart. Lika bra att gå här nu ;-)
 
Vägen söderut, oasfalterad en rejäl sträcka, men skyltar är uppe :-)
 
Kanadagässen har gjort sig hemmastadda
 
Till sist hamnade jag rätt och gick över, tog dryga timmen totalt från Smedby
 
foto - kalmar - karlsro - ny väg - promenad - sköna maj