Dröstorp, tredje året

I söndags var det dags för årliga besöket på Dröstorp söder om Gårdby på Öland. Har gjort det till lite av en tradition. Var där nästan exakt ett år tidigare. Har blivit mer och mer bekant. Skillnaden i år mot tidigare år var att jag tog med cykeln och cyklade ut till Dröstorp. Vid det här laget har jag vant mig vid vilken väg jag ska ta. Var faktiskt lite motigt och uppförslut ut mot Alvaret (gick bra mycket fortare tillbaka). Göken spelade under nästan hela vistelsen. I år låg fokus på området väster om själva ödebyn och söderut där ett större vattenhål finns. Valde att gå runt det i mina inte så täta kängor och det tog sin tid, men det var det värt. 
 
Tillbaka i Dröstorp valde jag att fika. En bit ifrån mig höll två fågelskådare till med kameran och objektiv modell större. Lyckades se en örn (även den modell större) som de fotade, jag var för långt ifrån och ansträngde mig inte för att ta något kort.
 
Blev som vanligt en del kort. Håll till godo :-)
 
Orkidéer
 
Fältsippor, alltid tacksamma att fotografera
 
En ensam "gökbyx" (Gullviva)
 
I år var Dröstorp ockuperat
 
Men lite fick man vara för sig själv
 
Norrände av "sjön"
 
Här fastnade jag ett tag. Snäckskal mitt på Alvaret....trodde aldrig jag skulle se det, men vattenlinjen gick 20 meter åt höger utifrån bilden.
 
Ölandstoken är sannerligen en överlevare, frodas som ni ser i ytterst lite jord uppe på en kalkstenshäll.
 
När farbror inte hittar cykelvägen blir det till att ta kostigen
 
Tillbaka i ödebyn, hittade min plats för att fika medan korna var och fyllde på med vätska
 
Mer av gullvivor och orkidéer
 
Sista bilden som jag tror är två sorters orkidéer
 
 
alvaret - dröstorp - foto - sköna maj - världsarv - ödeby - öland