Rösselkärret

Jag var i farten senast i slutet av oktober vid några naturreservat på Öland. Tanken då var att hinna med tre stycken utöver Karlevistenen. Den sista hann jag aldrig med utan tog idag på förmiddagen. Så ytterligare ett reservat går att pricka av, det går sakta nedåt ;-)
 
Jag åkte till Rösselkärret som ligger i Mittlandsskogens södra delen. Enklast att ta sig hit är att ta vägen mellan Tveta och Tävelsrum. Eftersom jag inte äger någon skrivare hade jag inte karta att gå efter utan försöker komma ihåg efter bästa minne från länsstyrelsens karta över området. Det värsta som finns och som dök upp är när det saknas skyltning och vägen delar sig.
 
Visade sig att jag kom ihåg vägen rätt och tog den enkla och långa vägen när jag tog vänster. Har jag fortsatt framåt hade jag hamnat på den svåra och korta vägen direkt till Rösselkärret. Tack och lov valde jag rätt för jag fick se desto mer. Mitt ute i ingenstans ligger ett övergivet hus och en lada. Ladan har haft besök även om det var ett tag sedan. Låg en tom ölburk där bland annat. Huset har inga fönster, ingen dörr utan är helt tömt. Vågade mig inte in i det för långt på grund av golvplankornas knarrande och ett hål direkt ned i källaren. Lyckades ta ta några kort i alla fall.
 
Gick vidare och kom fram till det lilla reservatet. Att få se märkningen "Naturreservat" är ett gott kvitto på att man hittar rätt. Vid infotavlan märker jag att jag är i fel ände av reservatet och gör vad jag kan för att hitta rätt. 
 
Jag hittade något i reservatet som jag inte hade en aning om att det fanns här och blev både lite fascinerad och exalterad. Återkommer till detta i ett eget inlägg med foton. I alla fall kom jag genom leden och hamnade på en äng som jag tog mig igenom innan jag ser att någon har snitslat den med små märken och förstår att jag leds rätt till kärret. Efter ett tag kommer jag fram och märker samtidigt att det blir knepigt att komma rätt. Det står ett par decimeter vatten vid leden som jag kunde tagit från början, så det blir till att "hoppa" på tuvor. Här och var hamnar jag fel och förstår att det är dags att hitta nya vandrarkängor. Blev lite blött om fötterna ;-)
 
Kommer till slut tillbaka till vägen mot Tävelsrum nöjd med dagens utflykt och upptäckt. Information om Rösselkärret hittar du här.
 
Tur i oturen att komma nu, aningen otillgängligt, misstänker att det är värre på våren och sommaren
 
Frostade mönster
 
Skrattade gott när jag såg denna holk, satt lågt och jag funderade verkligen över vilken fågel som tar sig in i den. Men efter att ha läst det som gick att läsa på lappen så är det en "humleholk". Faktiskt inte hört talas om innan.
 
Nedan höger är den vägen som är tanken är att man ska ta. Men jag höll på mig traktorvägen bredvid som var vattenfri.
 
Ödehuset. Påminner lite om "Gastakåken" som stod i Årsvik hemmavid förr, men mindre till storleken.
 
Rasrisk, jo tack, inte mycket som kändes säkert med huset
 
En försiktig titt in. Källarhålet i golvet en liten bit bakom till vänster. Den lilla kakelugnen såg ut att vara i bra skick.
 
Ladan i anslutning till huset
 
Ett lyckat misslyckande. Förstod inte vad det tagit åt kameran, men det var imma på filtret. Så det blev dåligt på ett bra sätt :-)
 
Och utan imman......ärligt talat lite tråkigare
 
Mer frostnypna växter
 
Framme vid Rösselkärrets sydvästra ände, innan muren syns allt vatten. Råder verkligen ingen vattenbrist på Öland längre.
 
Nordvästra änden av kärret
 
Imorgon kommer förhoppningsvis nästa inlägg om "upptäckten" i Rösselkärrets naturreservat. Håll ut!
Tar med denna låt. Går varmt hos mig nu. Riktigt bra låt om jag får säga det själv :-)
 
 
First Aid Kit har gjort en cover på den, men inte riktigt lika bra som originalet.
december - monokrom - naturreservat - rösselkärret - öland