Ute efter Stormaren

Tog mig en tur på Alvaret igår eftermiddag innan stormen Urd dök upp. Och jag får faktiskt skämmas lite, jag skulle gå till Maren eller Stormaren (uttalas Stor-Maren och kallas även Man, uttalas då som man på en häst), men gick vilse. Och att gå vilse i ett begränsat område på karga alvaret är en bedrift ;-) Från vägen syns Maren och infoskylten är rätt tydlig....vet inte vad jag ska ha för ursäkt.
 
Under sommartid är det fågelskyddsområde och så ska man undvika området. Hörde inte en endast fågel igår, bara vindens susande, lite av det som är charmen med att gå på alvaret. Jag hade kameran med mig och fick några fina bilder.
 
Tydligt? Ja, och ändå gick jag fel ;-)
 
Markkontakt
 
Detta är lite fascinerande. Murarna av kalksten är mer eller mindre raka på Alvaret och dessutom i flera kilometer. Antar att de var bättre på att bygga förr. Kolla satellitbilder på hitta, eniro eller Google Maps så förstår ni
 
Lokala vattensamlingar
 
En av gårdagens bästa bilder
 
Mörknar på rätt fort
 
Vägskäl på "allvett". Hur många stängsel ser ni?
 
Kulligt värre
 
Fina färger framåt solnedgång
 
Att betrakta skådespelet på himlen var just ett skådespel, ändrades minut för minut
 
Sista bilden innan det bar av tillbaka till bilen
 
Och tro det eller ej. Telefonstolpar ute på Alvaret från sida till sida av ön.
 
Hann tillbaka till bilen innan Urd slog till. Knappa minuten efter jag börjat köra kom hagel som övergick i hällande regn. Urd märks inte av så mycket idag mer än vinden. Solen är framme och skiner på bra.
 
alvaret - december - foto - maren - stormaren - södra öland - tystnad - öland