Bokslut 2016

2016 går mot sitt slut. Sett till läget runt om i världen går det väl att kalla för ett skitår med tanke på alla kändisar som gått ur tiden plus Brexit och Trump som kommande president i USA. Men på min nivå ska jag försöka beskriva året som jag gjorde 2015.
 
Beskriv året med tre ord
Lugnt, lärorikt och rekordartat
 
I början av året (januari och februari) arbetade jag fortfarande fackligt för att sedan kliva av mina uppdrag. Jag känner att det frestade på kropp och själ och fick till slut vara egoistisk och tänka på mig själv. Jag saknar det delvis för att man lärde sig något nytt hela tiden.
 
Efter att ha klivit av uppdraget har kropp och själ fått återhämta sig. Har hittat ett lugn som saknades tidigare. Jag har kunnat ta tag mer i egenvården som jag tidigare utbildat mig på internt på jobbet och känner att kunskapen där kommer tillbaka mer och mer.
 
Förra året nämnde jag släktforskningen, den är nu helt avslutad. Totalt har det hittats cirka 430 släktingar bakåt i tiden. Där finns band till nobelpristagare och adel.
 
Det som varit rekordartat är löpningen. Fram till september gick det bara bättre och bättre. Wings missade jag i år pga en rejäl förkylning som fick fäste en vecka före loppet. Men Nattloppet genomförde jag i augusti. Detta lopp är enligt mig det roligaste. Det genomförs sent på kvällen och det är många som ställer upp. Springs på en relativt platt och snabb bana. Sett till träningar fick jag upp farten och var nere på 5:15 min/kilometer som snabbast. Det jag inte fått kläm på var att ju varmare det var utomhus desto snabbare sprang jag. Har återupptagit träningen, men nu måste jag komma rejält i form. Inga rekordtider att prata om ;-)
 
Årets bästa bild
 
En tog jag i början av året och var rätt nöjd med:
Taget på Kalmarsidan innan jag åkte över till Öland. På Öland var det mulet och gränsen ser ni på bilden.
 
Den andra tog jag i väntan på pendeltåget i Kalmar Slottspark:
Svart och vita tulpaner i monokromt läge med solljus gifte sig riktigt bra :-)
 
Vart reste du?
Blev ett mellanår med lite resande. Sista(?) turen till Solna var i slutet av januari. I början av semestern åkte jag på en "lagerpåfyllning" till Burg i norra Tyskland. I mitten av semestern till Göteborg för att se Bruce Springsteen på Ullevi och i slutet av semestern satte jag foten på ön Blå Jungfrun mellan Småland och Öland.
 
Bild från Jungfrun
 
Sen har det blivit ett antal resor till norra Öland och lite olika utflyktsmål. För att nämna några Trollskogen, Neptuni Åkrar, Ismanstorps Borg, Rönnerum, Rälla, Noaks ark med flera.
 
Vad såg du främst fram emot?
Utan tvekan att få se bossen på Ullevi :-)
 
Gjorde du något du aldrig gjort förut?
Ja. Satte fötterna på Blå Jungfrun för första, men troligen inte sista gången.
 
Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Kost och motion är fortfarande prioriterat. Under tiden jag ätit medicin i slutet av året har jag tappat ca 4 kilo i vikt. Välkommet i och för sig eftersom det fört mig närmre min målvikt (1 kilo dit), men nu gäller det att bygga upp muskler istället.
 
Planer för 2017?
Farsgubben fyller 65 år, så något bus måste absolut hittas på ;-) Sedan står givetvis resandet som en fast punkt.
 
Bjuder även i år på några godbitar:
 
Min egenhändigt målade tavla som jag är oerhört nöjd med och stolt över. Hittar hela tiden något nytt med den som jag verkat missa när jag målade den :-)
 
Swiks i Trollskogen som firar 90 år på land
 
På besök i Dröstorps ödeby i maj där det visade sig att en släkting föddes för 200 år sedan.
 
Nu ser vi fram emot ett bättre år 2017. Gott nytt år på er :-)
 
 
2016 - bokslut
Anonym

Härligt att följa dig, o se dina otroligt fina bilder.

Svar: Tack :-) Ska försöka bli mer av den varan.
Andreas