Kapelludden

Jag har varit dålig på att uppdatera på bloggen. Känner att jag måste skärpa till mig lite. Varit på resande fot en del och semestern som jag tänkt ägna åt inlägg uteblev. Semesterveckan blev bara till att vila upp mig.
 
Idag har jag i alla fall gjort en liten miniturné på norra Öland. Vet inte hur länge jag haft tanke på att åka till Kapelludden som ligger ungefär i höjd med Borgholm fast på östra sidan av ön. Chansade lite med tanke på att det var sol och moln om vartannat innan jag åkte, men på bron sprack det upp och blev solsken. Ingen vidare värme, men då får man dra på sig varmare istället.
 
Var inte helt säker på hur jag skulle hitta, men att jag ska utgå från Bredsättra. Orten är inte vidare uppmärkt, men höll norrut till Köpingsvik och sedan kom en skylt, två skyltar och vid den tredje skylten/svängen så var det raka spåret. När jag väl når Bredsättra håller jag mot kyrkan och skylten mot Kapelludden syns tydligt.
 
Inte många på plats tidig morgon, det var jag och två fågelskådare och de var inte intresserade av samma sak som jag. Vågar inte säga om jag besökt Kapelludden tidigare, måste varit väldigt liten i sådana fall.
 
På plats finns tre distinkta landmärken: Kapelluddens fyr, Sankta Britas (Birgittas?) kapell och Stenkorset. Jag besökte stenkorset först och tog en fin motljusbild. Korset är rätt stort, skulle tippa upp mot tre meter. Korset sägs ha rests på 1200-talet och stod pall i ca 800 år innan bråte från en fiskebod slog kull det vid stormen Per 2007. Korset restaurerades och står nu åter på sin plats.
 
Kapellet sägs även det kommit till under 1200-talet, men är idag en ruin endast med den norra väggen kvar. Den södra fick ge vika för 100 år sedan när en vinterstorm drog förbi.
 
Fyren som jag besökte sist har stått på plats i väder och vind sedan 1872 och står på privat mark vilket gjorde att fotograferat den från strandängen bredvid.
 
Utöver detta stopp åkte jag även till Borgehage och Isgärde som jag inte heller har minne av att ha besökt tidigare. Intog lunch vid hamnen i Stora Rör med utsikt över Kalmarsund och Ölandsbron.
 
Stenkorset
 
Korset med kapellet och fyren i bakgrunden
 
Kapellruinen
 
Andra sidan
 
Inifrån
 
Fiskebodar och korset
 
Kapelluddens fyr som vaktar ut över Östersjön
 
Lite närmre bild
 
foto - fyr - kapelludden - november - öland