Dröstorps ödeby, del 1

Dagen till ära gjorde jag ett besök på Öland, min kära gamla ö. Tidigare i veckan (ev. förra) så skrev lokaltidningen Barometern om Dröstorps ödeby. Kände direkt att det är ett ställe jag måste besöka, inbillade mig faktiskt att det låg runt Borgholm, men ibland är det bra att ha fel. För Dröstorp ligger så mycket närmre Kalmar. Man åker sonika över bron mot Gårdby och svänger sedan söderut när Gårdby nåtts. Nästan ute ur byn skyltas Skarpa Alby och Dröstorp.
 
Skarpa Alby är ytterligare ett samhälle jag aldrig besökt fastän jag åkte igenom Gårdby otaliga gånger, det ligger utslängt kilometern från Gårdby ute på Alvaret. En fin by för övrigt. Det går inte att ta sig med bil hela vägen fram utan man måste parkera och gå några kilometer i sydvästlig riktning ute på Alvaret.
 
Självklart var kameran med och många bilder förevigar besöket :-) När vi nu närmar oss slutet av maj så spritter det av liv på "Allvett". Orkidéer, smultron, gullviva, backsippa, smörblomma, getväppling och bergskrabba är några av de blomsorter jag passerat. Premiär även för att höra göken (två gånger) samt vår landskapsfågel - näktergalen. Har du inte hört en näktergal tidigare? Klicka här i sådana fall.
 
Det har sagts att det är knepigt att hitta till Dröstorp och tja, det är det beroende hur man kollar upp först var man ska ta vägen. Från parkeringen går man vägen till den delar sig, tar höger (Ölandsleden går den vägen). Efter ett tag delar vägen sig igen och då fortsätter man rakt fram (vänstra) fortfarande på Ölandsleden.
 
Uppskattar att jag tillbringade runt två timmar på Alvaret innan jag var tillbaka. Blivit tvungen att dela upp i två delar pga av alla bilder. Del två kommer med lite mer om själva Dröstorp och Dröstorp Mosse. Ni får hålla till godo med första delen så länge :-)
 
Orkidé
 
Backsippa
 
On the road again
 
Bergskrabba, även kallad "Blåskalle" på Gotland
 
Dröstorps ödeby med en till synes osynlig skylt som borde sitta på stolpen till höger
 
Dominerande på fältet är Smörblomman, tydligt eller hur?
 
Gammalt boningshus
 
En ortoceratit som fossilknackarna ännu inte fått bort. Fryst i tiden sedan 400 miljoner år!
 
Överallt Smörblommor
 
Äppelträd som var inbjudande att sätta sig under med en picknickkorg innehållandes lite vin och mat i den öländska solen. Eller nja, det stannade vid en flaska vatten :-) Men skulle inte haft något emot en picknick.
 
Gullvivor
 
Tusensköna och Smörblomma
 
Om jag nu minns biologin från högstadiet rätt så är det pistillerna i Smörblomman
 
Här tar första delen slut, men håll ut, snart kommer den andra.
 
alvaret - dröstorp - foto - maj - ödeby - öland