I fordom miljö

Sista stoppet i fredags gjorde jag vid Södra Bruket där jag la mest kraft på själva bruket som ligger öde sedan länge, men ändå bidrar till en del historia eftersom det är rätt bra bevarat. Ett antal gånger har jag besökt platsen och ett antal även fotograferat. Nu höll jag mig även i området österut som går att korsa med en trätrappa, trodde först det var i Louisianas träskmarker jag hamnat, men så var ju självklart inte fallet ;-)
 
Gick även längs med Ölandsleden som man har rustat upp som cykelled. Det ser helt annorlunda ut mot tidigare och enligt mig konstigt. Ett räcke har satts upp längs kanten ned mot stranden, varför är svårt att förklara, räcke har det aldrig funnits tidigare och mig veterligen har det aldrig skett en olycka. Jag tog av förklarliga skäl inga bilder, det blåste som f-n och jag frös något förbenat. "Hålan" som ligger längre fram verkar ha övergetts av såväl unga som vuxna, den är igenvuxen och eldplatsen är borta.
 
Mången dryck och mat har intagits i "Hålan", alkoholhaltigt och alkoholfritt. Det närmsta jag hittade någon dryck var en tomburk som innehållit Carlsbergs Guld.
 
Jag gick sedan tillbaka till bilen, men stannade vid Holländaren som gått många strider mot väder och vind och nu är skadeskjuten.
 
Den röda putsen är rödfyr (lokala metoder minsann). För den som aldrig besökt området kan tilläggas att det vimlar av just rödfyrshögar.
 
Ger nästan sken av borgar, men så är ju icke fallet
 
Vid lutvinden
 
Skorstenen
 
Tog mig ned i en grop
 
Den skadeskjutne holländaren (saknar en av sina vingar)
 
Imorgon kommer förresten ett våraktigt inlägg, den som väntar på något vårigt..... ;-)
 
februari - foto - södra bruket - södra öland - öland