2014 - En krönika

Anno Domini 2014 går mot sitt slut, kan det sammanfattas i tre ord?
 
Friskare - Utmanande - Resande
 

Friskare? Hur tänker jag? Jämför jag med hur det var i slutet av förra året när personalen på Blodcentralen i Kalmar konstaterade järnbrist så är det mycket bättre nu. Då var jag verkligen nere på botten med ett ferritinvärde som låg på 11 (minimigränsen är 30!, taket 400). Sakta men säkert fick jag jobba upp det med Niferexkurer, många blev det och i april kunde de konstatera att värdet var ok. Efter det så har värdena bara blivit bättre och bättre. Mår dessutom bättre, i år har jag inte drabbats av lika många förkylningar som förra året. Immunförsvaret är starkare, minnet är bättre, blir dåligt utan järn och orsakar "hjärnbrist" ;-)
 
Har deltagit i några löplopp i Kalmar i år, bl.a. Wings for Life där jag satte ett personligt rekord i maj med att springa från Kalmar, över Ölandsbron och en liten bit in i Färjestaden, en totalsträcka på 11,33 kilometer. I juli betade jag av KalmarMilen, tyvärr snubblande nära mitt på timmen jämt, bommade med 14 sekunder trots en idiotspurt på Storgatan in mot mål.
 
På promenad i Alperna
 
Har kommit igång med styrketräning sedan ett gym öppnade på Varvsholmen och ska fortsätta jobba hårt under 2015, har mål att försöka delta i samtliga löplopp i Kalmar kommande år. Kalmar Malkars halvmara får jag se om jag ställer upp i. Den är på dryga 2 mil och det klarar jag inte i dagsläget, men det är ett halvår dit :-)
 
Utmanande, hur då? Främst fackligt så har det varit en utmaning. I mars stod jag i skuggan på vår Riksklubb som vice-ordförande, men vid årsmötet valdes jag som ordförande för den nybildade sektionen när riksklubben vid hade gick i graven, trots att jag tyckte det fanns andra namn. Hur har det gått? Över förväntan faktiskt, har en del kunskap sedan tidigare, och fyller på med mer hela tiden. Det som jag trodde var att det inte skulle bli så mycket resande, men det har blivit en del mellan Kalmar och Solna under året.
 
En av de otaliga flygturerna över Stockholm
 
Mer så har jag även gått en Egenvårdsutbildning inom jobbet där jag är klar med teorin, men även den har varit utmanande. Mycket kunskap som ska in i huvudet och lite gammal som då puttas ut ;-) Denna utbildning resulterade i tre vändor mellan Kalmar och Solna.
 
Resande, på Västfronten intet nytt egentligen. Har gjort många resor till Stockholm som sagt i år, endast en utomlands. Och den gick till Österrike och S:t Anton am Arlberg under midsommarveckan. Två nya länder för min del fick påhälsning, lilla Liechtenstein och desto större Schweiz.
 
S:t Anton am Arlberg
 
Liechtenstein, kungliga slottet
 
Schweiz, Werderberg
 
På tal om midsommar förresten, den tillbringades i Alperna och vid Silvretta Stausee. Hur vädret var? 10 härliga plusgrader i inte lika härliga trekvartsbyxor när långkallingar behövts. Lite svenskt blev det i alla fall på bordet (se bild nedan)
 
 
Planer för 2015? Utöver träning/löpning även resande, och en resa är inplanerad sedan några månader tillbaka som den vane bloggläsaren säkert uppmärksammat :-)
 
Har du själv några planer eller löften för 2015?
 
Två bonusar förresten, allt som oftast är det denna utsikten från jobbet, och den kan man absolut inte klaga på
 
Varvsholmen, Kalmar
 
Grabbarna som jag ska se i september, världens bästa rockband för övrigt :-)
2014 - händelser - krönika