Nya Zeeland (Rosa Bussarna) - Dag 31

(Los Angeles-London-Stockholm)
Det blev sista januari (31/1) rätt snabbt, även flygresan mot London kändes som den gick rätt snabbt. Frukost, nu på rätt tidpunkt vid 07.00 :-) Och strax före 10.00 stod vi åter på Heathrow i London, cirkeln är sluten och vi har tagit oss ett varv runt klotet. Har slumrat till vid två tillfällen mellan LA och London, men inte mycket till sömn. Jag är å andra sidan van att gå på ren vilja. Kommer inte äta lunch förrän det är dags för lunch och håller mig nu vaken till det är kväll i Sverige för att hitta rätt dygnsrytm igen.

I London får vi vänta några timmar innan vi åter kan stå på Arlanda. På Heahtrow märkte vi av grupptrycket. Vi var fyra som köpte Tobleronechoklad, 1,2 kilo för cirka 110 SEK. När den ena person köpt blev nästa sugen och gick och köpte samma.

I övrigt var det nog hemlängtan och ledan på Heathrow som gjorde oss alla trötta, la oss mer eller mindre på bänkarna på flygplatsen.

Det är SAS som tar oss från London och till Stockholm. Jag blev riktigt imponerad av SAS, de släppte ombord alla innan boardingtiden och lyfte innan utsatt tid. Planet var inte helt fullsatt, antar att det var anledningen. En tjej i kabinpersonalen var väldigt trevlig att prata med, jag fick plats längst bak i planet och ingen annan bredvid, tills vi lyft kunde man stå och samtala. När vi var i luften la jag mig över alla tre platserna och bältade mig i en av stolarna. Efter en stund tittade jag ut genom fönstret och såg att vi flög över holländska kusten, därefter slocknade jag totalt och vaknade inte förrän vi var en kort bit från Stockholm. De två timmarnas sömn gjorde mycket måste jag säga. När jag vaknade hade någon lagt en skön varm filt över mig, tror mig veta vem ;-) Var ju en person som gick förbi och blinkade till med ögat :-) Tack snälla SAS för omtanken.

På Arlanda är det ju till att hålla tummarna för att bli insläppt i landet igen. Gjorde en snabb överflyttning för några av mina saker som Staffan tagit i sin resväska för att jag inte skulle få betala extravikt i Auckland. Evigt tacksam för det Staffan :-) Vår lilla grupp om åtta splittrades rätt snabbt eftersom vi ska åt olika håll med olika färdmedel. Vi kramades och sa adjö. Jag kommer nog sakna mina "chicas" Karin och Jinous mest eftersom de är dem jag umgåtts mest med. Men med mail och Facebook kan man fortsätta hålla kontakten. Fyra av oss tog Arlanda Express in till Centralstationen, här skulle vi åt varsitt håll och tog adjö av varandra. Jag går till mitt hotell på Kungsbron för incheckning och en god natts sömn. Behöver jag förresten säga att det var riktigt svinkallt när man kom hem till Sverige, byter gärna tillbaka till de 25 graderna vi hade när vi lämnade Auckland.

Hur sammanfattar jag min resa?

Jag reser mer än gärna tillbaka till Nya Zeeland en dag. Kiwisarna är de trevligaste människorna jag mött på en semester

Jag har fått smak för Rosa Bussarna och kommer nog resa med dem igen, rätt snart till och med kanske

Vänstertrafiken går att lära sig, det tar en vecka, sen känns det normalt

Kranvattnet är ok att dricka överallt. Det är mer eller mindre mineralvatten kiwisarna har i sina kranar. Queenstown kanske är undantaget eftersom det är rejält klorerat

Prisnivån är nästan samma som i Sverige, men aktiviteterna man vill göra är billigare än i Sverige

Har inte haft minsta abstinens över att ha saknat tv och filmer på en månad

Jag har nog fått vänner för livet bland mina reskamrater

Det går att få tag i "vanlig" mat fast kiwisarna är rätt förtjusta i det friterade

Prova gärna de lokala ölen som finns. Speights, MacGold och Tui är tre goda sorter jag rekommenderar

Letar man efter maorierna så är det på Nordön man finner dem, på Sydön finns inte många

Solskydd är ett måste om man ska vistas en längre period i solen i december-januari

Även om det var jordbävningar kände vi aldrig av dem. De flesta sker kring Christchurch

Att det var kul att lära känna cirka 20 nya människor som jag kommer försöka hålla kontakten med

Nya Zeeland passar den adrenalinsugne lika bra som för den lugna personen

Over and out, din bloggare i cyberrymden - Andreas