Halle-Kalmar (dag 7)

Bästa hotellet hittils. Ramada hamnar överst på prispallen av de tre hotellen som jag bott på under min resa. Efter den goda middagsbuffén föregående dag vaknade jag ändå hungrig. Pilade ner till frukostmatsalen, och en stor buffé väntade åter. Konstigt hur hungrig man kan vara.

En rätt lång resa väntar innan hemmadestination Kalmar. Lunchstopp görs i Rostock, sedan bär det över till Gedser och Danmark, därefter fosterlandet och Malmö. Håller tummarna för en underhållande slutetapp. I klädväg är det nu vanliga jeans istället för shorts och jackan har kommit fram som fått ligga i bagaget under hela vistelsen. Det är ju nordliga breddgrader man ska tillbaka till. Topptemperaturen enligt tyska vädertjänsten ska ligga på 16-17 grader. Fick lite inslag från Öland i tysk tv när Viktoriadagen firats dagen innan i hällregn som man sänt ifrån.

Väl på bussen blev resan faktiskt lite underhållande när Lasse drog lite gamla reklamationer som inkommit till Ölvemarks. Bjöd på några skratt, t.ex. denna:

"Den långa backen i Kassel, vad ska reseledaren göra åt den?"

Vädermässigt var resan genom Tyskland upp till Rostock mest molnig, varvat med lite regnstänk och enstaka korta besök av solen. Lunchstoppet gjorde som sagt i Rostock, men den som bussen anordnade var lite för saftig prismässigt, så jag hängde på Göteborgparet och gjorde en liten del av Rostocks centrum, verkar vara en trevlig stad som man kan ta en weekend i framöver.

Efter en timmes uppehåll var färjan till Danmark nästa anhalt. Här kom sista inköpen och de sista eurona rök i Travelshopen på alkohol och sötsaker. Jag tog min lunch ombord och nu var det faktiskt första gången på hela resan som jag blev irriterad. Bakom mig stod ett äldre och överviktigt svenskt par. De knuffades något kopiöst, antagligen var de väl rädda att maten skulle ta slut.... Jag har bra tålamod och har lång stubin i vanliga fall, här var det nära att det brast.

På plats i Danmark flöt tiden bara iväg, runt två timmars resa innan Öresundsbron var i sikte. Fram till Köpenhamn och bron körde vi Danmarksquiz för att få tiden att gå.

Uppe på bron kom känslan "Äntligen efter denna långa resa". Men den har varit bra på det stora hela.

Tillbaka i Sverige släppte vi av de övernattande (som åkt långväga) vid sitt hotell innan bussen tog sig in på Öresundsterminalen. Vi tackade reseledaren Lasse och chauffören Uffe som sköts sig exemplariskt under hela resan och sa hejdå till varandra.

Min anslutningsbuss till Kalmar var en av de första som stod på plats, tyvärr var den en av de sista att lämna terminalen pga andra bussar som var försenade. Denna chauffören kändes som om han aldrig varit utanför Skånes gränser, han tappade tid med att pilla med GPS som han sedan inte verkade lita helt på. Vi fick även ta en omväg eftersom det hade inträffat en större olycka mellan Ronneby och Karlshamn. På Kalmar Rasta skulle bussen stått kl 00.30, men kom in först 01.05. Vid 02.00 steg jag innanför dörren och slocknade en timme senare. Nu kan man drömma om Budapest istället.

Sista dagen var bildfattig, här kommer två bilder:


Första fikastoppet. Min stolgranne Miriam till vänster.


Kranar i Rostock