Budapest-Halle (dag 6)

Morgonen kom snabbt efter en varm natt, varmaste hittils tror jag. Vaknade innan klockan igen, receptionen ringde vid 06.00 och kontrollerade att man var vid liv. Ner i matsalen för frukost och sedan upp på rummet för att stänga igen väskan och checka ut. 07.30 gick bussen ut ur Budapest, adjö och förhoppningsvis på återseende.

Nu började inledning på de nästan 80 milen, många valde att slumra på väg ut genom Ungern och in i Slovakien. Stopp gjordes inte förrän strax före Bratislava där vi tog en bensträckare och de som ville fick kaffe, med eller utan Irish. Lyckades nu när bussen for igenom Bratislava plåta det kungliga slottet. De ungerska monarkerna hade Bratislava som huvudstad i sitt rike och bodde här till man beslutade att flytta till Budapest.

Även på återresan blev det en rätt kort tur genom Slovakien. Rätt snart var vi inne i Tjeckien igen. Och återigen var det till att åka "tvättbräda". Lunchstopp gjorde i Velka Bites, en mindre ort på den tjeckiska landsbygden som är känd för att de tjeckiska landslagen brukar göra stopp och äta här. Vi skulle in på samma restaurang. I bussen hade jag valt från menyn att äta schnitzel, kokt potatis och surkål med en öl såklart. Schnitzeln gick inte direkt att kalla schnitzel, jag skulle mer säga karrébitar, men gott var det i alla fall. Surkål funderade jag länge på om jag skulle stoppa i munnen, hade en föreställning om att det inte skulle vara gott. Kunde inte haft mer fel! Surkål var förbannat gott att äta. Nu har man fått upp ögon och smaklökar för det. Som reseledaren nämnt är vi svenskar dåliga på att äta just syrad mat, vi håller oss till för mycket basiskt. Kan utan tvekan skriva på detta och nästintill leva på surkål känner jag. Tyskar och östeuropeér vet vad man ska stoppa i sig.

Efter maten ville jag titta till den lilla alkoholshopen, tanken var att köpa ett flak tjeckiskt gott öl till svågern. De hade givetvis enbart flaskor, så jag passade. Istället köpte jag två flaskor av den tjeckiska nationaldrycken - Becherovka. En slags pepparkakslikör på 38 %. Tog en flaska till farsgubben och en till mig själv, men har ännu inte själv hunnit smaka.

Tillbaka på bussen var det dags för sista delen in i sydöstra Tyskland. Vi stannade innan tjeckisk-tyska gränsen för eftermiddagskaffe. Jag och en annan snubbe hade rätt kul åt en lastbilschaffis som inte stod allt för långt från vår buss. Han passade på att röka en cigg och dricka öl, så gör man visst på kontinenten. Vi kom senare fram till att det faktiskt var alkoholfri öl (vad är meningen med det?). Runt 20.00 på kvällen var gruppen framme vid hotell Ramada i utkanten av Halle. Nu är det klass på hotellet helt plötsligt, det bästa hittils får jag säga, fick till och med rum med badkar.

Matmässigt var det en succé. Så fort vi var incheckade tog vi för oss i den stora buffén, och jäklar vad god mat alltså. Till maten blev det utan minsta tvekan en öl. Satt bredvid en dam som beställt in en jäkligt stor öl, kan tänka mig mer en halvlitern. Jag kunde inte vara sämre utan beställde in en likadan och den slank ner utan problem.

Fick vid matbordet beröm för min tyska jag talat med reseledaren på bussen när jag beställde lunch till stoppet i Velka Bites. Tackade och skrattade, tyckte det jag sagt är lite grundläggande enkel tyska att kunna. En är ju svag för smicker :-)

Upp på rummet och inta horisontalläge för kort sömn innan sista tidiga morgonen för slutetappen Kalmar. Bilder från dag 6:


Fikastoppet innan Bratislava


Kungliga slottet i Bratislava


Så här går det till på kontinenten: Cigg och öl. Ölen var faktiskt alkoholfri


Likören som jag köpte i Velka Bites


"Skräckstenen" ovanför Elbe i Ûsti nad Labem. För i tiden fick båtarna stanna och betala
tull eller få båten sänkt.


Min goda Halle-öl


Standarden på rummet har ökat


Stör ej, dags för sömn!