2018 i backspegeln

Året har kommit fram till sitt slut, gått lika fort som förra året. Blivit dags att resumera 2018.
 
Ni som hänger med på bloggen (vet att jag har en trogen skara) kommer säkert ihåg att jag inför 2018 inte satte upp några mål som jag gjort tidigare. Var det bra eller dåligt? Visade sig vara bra, fick ingen press på mig. Några ambitioner fanns ju. Vad lyckades jag med under det gångna året?
 
 
 
* Hålla mig godisfri hela året (min definition är lösgodis, påsgodis och chokladkakor), har inte ens rört sockerfritt godis.
 
* Gått på gymmet en gång i veckan och även löptränat en halvmil i veckan. Undantag har gjorts om jag varit sjuk eller mått dåligt. I båda fallen kan jag räkna frånvarotillfällena på en hand.
 
* Besökt Ölands alla fornborgar, nu besöktes inte alla under 2018, utan har besökt sedan jag var liten. Du hittar dem samlade här.
 
* Jag har under många år haft en rejäl boktrave att läsa igenom och inte klarat målet när det varit uppsatt. Nu när jag inte hade något mål har traven minskat rejält och är nere på 7 böcker från att ha varit uppe på 35-40 st vid årets början. Förhoppningen är att traven är borta lagom till bokrean i slutet av februari nästa år :-)
 
* Besökt några av Ölands mindre kända ställen. Här kommer ett urval: Banvallen Torngård-Segerstad, Föralinjen, Gösslundaleden, Höge Ås, Torrör, Forsfallsdammen, Österskogs ödeby, Himmelsberga. Listan kan göras lååååång!
 
* Jag besökte de sista av Mörbylånga kommuns naturreservat under vårkanten som jag hade kvar att besöka.
 
* Nu på upploppet av året i december nådde jag den anmärkningsvärda (nåja) åldern av 40 år.
 
Det är säkert något jag glömt, åldern har den påverkan ;-) Vad förväntar jag mig av 2019?
 
Jag kommer inte sätta några mål för 2019 utan ha några ambitioner som till exempel:
 
* Besöka Ölands tidigare avrättningsplatser/galgbackar. Där är jag halvvägs och har besökt 4 av 9.
 
* Få bort de återstående böckerna
 
* Hoppa tandem igen över Borgholm i juli, var sugen på det i somras, men det blev aldrig av.
 
* Fortsätta träna på gymmet en gång i veckan och således även fortsätta att löpaträna en gång i veckan. Med löpningen vill jag komma upp i en mil istället för en halv, men det är inget jag kommer spika eller följa slaviskt.
 
* Komma igång med resandet igen. Finns två Rosa Bussarna-resor som jag är sugen på: Irland-Sverige eller Grekland-Kroatien.
 
* Hitta kärleken såvida den inte hittar mig :-)
 
I övrigt? Min bästa bild från året vill hävda är denna: (och den kom sent på året, annandag jul)
 
 
Avslutningsvis. Låten jag har spelat mer än andra är rätt oväntad: (den är dessutom inte deras utan en cover av Bob Segers original från början av 70-talet)
 
 
2018