S:t Anton, dag 5

Dag 5 (S:t Anton):

Sovmorgon och kroppen har nog vant sig vid den hårda sängen. Klev upp vid 07:30-tiden och tog mig till frukostmatsalen, ingen brådska.

Eftersom jag inte följer med på utflykten till Innsbruck har jag planer på att ta mig upp i omgivande bergen för att nå en glaciärsjö som jag sett på en av kartorna/informationstavlorna.

Strax före nio kom jag i alla fall iväg, gick först till butikerna för att proviantera, men dessa var stängda utan information om annat. Men jag tänker att jag nog klarar mig på det jag har. Så fort jag kommit över huvudvägen så började stigningen rätt omgående. Läste lite tips som vandrare ges om att ta det i lugnt eget tempo och stanna för att pausa ibland. Detta gjorde jag, men stigningen gjorde det jobbigt direkt och jag är inte helt otränad.

Stannade när det vart som jobbigast för att dricka lite vatten och äta lite nötter samt russin. Även några fotopauser gjordes. Kom till ett vägskäl där det typiskt nog är utmärkt med avstånd och tiden till målet, detta står som bekant inte nere i S:t Anton. Där jag nu är på cirka 1700 meter har det tagit mig en timme och glaciärsjön ligger på strax över 2000 meter. Svetten rinner av mig, har nog aldrig varit med om det tidigare, då var det faktiskt enklare att springa över Ölandsbron. Till slut fattar jag beslut om att avbryta, är det i detta eller nästa liv som jag vill nå fram?

Hittar en väg ned på andra sidan Moosbach som floden uppifrån glaciären heter. Den var mindre och brantare på väg nedför och tog givetvis den tid, längre än vad som angivits, men så var det lite hinder längs vägen på den också. Vid ett tillfälle hör jag något röra sig bakom mig, vänder mig om och hinner skymta konturen av något som försvinner bakom ett träd. Flyttar lite på mig och får då syn på en bergshjort som undviker mig och springer vidare. Riktigt håriga och svarta ben till skillnad från övriga kroppen på den som var brun. Vid tolvhugget var jag åter nere i byn. Sugen på mat, men det är stängt överallt. Kan det vara någon helgdag tro? Det stället jag hittar öppet är en bensinmack som inte har vidare sortiment, köper i alla fall en crossaint i brist på annat. Får äta rejält vid middagen.

Duschat och fräschat upp mig. Läst min bok några timmar för att få tiden att gå. Jag ska göra ytterligare ett försök med butikerna, men de lär nog vara fortsatt stängda.

Nere i receptionen har de andra kommit tillbaka från Innsbruck när jag är på väg ut och de förklarar att det är helgdag i Österrike, Kristi Himmelfärds dag = Allt stängt i stort sett.

Går istället till Volksbank för att göra ett sedeluttag av Euro, de har börjat tryta. Smart automat för övrigt, den känner av att jag har ett svenskt kort, så den undrar om jag vill ha summan presenterad i SEK eller EUR för att visa vad som dras. Väljer SEK så att jag får se summan och växelkursen.

Återvänder till Grieshof och middagen som ikväll består av Potatissoppa, Wienerschnitzel (med lingon!) och Yoghurt-terrin. Som tidigare kvällar smakade det mycket gott.

Avrundar dagen med VM-fotboll och boken.

 
 Vattenfall, om än litet
 
 Floden syns inte, men rinner nedan vänster
 
 Alpros?
Bäck jag var tvungen att korsa
 
Mer alprosor
 
 Fanns mycket gung i bron
 
 Än mera rosor
 
 Close up
 
Fint rinnande vattenfall
 
Nedåt på kringelikrokstigar
 
 Här skulle det vara 50 minuter kvar till S:t Anton, jo tjena. Tog mer än en timme
 
 Strid ström
 
 Blomster
 
 Mer flod, lekt med slutartiden
 
 Samma fast från andra hållet
 
 Kor, kor och åter kort
 
 Dagg
 
Osäker på vad det var som korsade floden, men ingen tunnel i alla fall
 
Sista kon som mötte mig på vägen
 
Missat de tidigare dagarna? Ingen fara, de finns här: Dag 1, dag 2, dag 3, dag 4
 
juni - resa - s:t anton - ölvemarks - österrike