Albrunna kalkbrott

Under gårdagen företog jag mig två utflykter. Den ena till Seby läge/Gammalsby sjömarker som du hittar här. Den andra var Albrunna kalkbrott. Vid kalkbrottet har jag inte varit sedan innan Cementa drog ned ordentligt på verksamheten. De har en liten verksamhet kvar, men använder inte längre kalkbrottet som nu ska få vattenfyllas under 20 år enligt deras egna beräkningar.
 
Tidigare fanns pumpar som ledde bort vattnet, men dessa är nu avstängda. I det sydöstra hörnet av brottet har det sakta börjat fyllas på. Öland har som bekant en lutning på typ 1-2 procent, så ju längre österut man kommit desto längre ned i marken där man stöter på vatten. Kalkbrottet kan tilläggas är enormt. Jag har sprungit från den nordvästra änden runt till den sydvästra och det är några kilometer och tog cirka kvarten att springa. Så att det ska vattenfyllas kan säkerligen ta 20 år.
 
Besökte delen till höger på tavlan som inte visas (utanför tavlan om man ska vara petig)
 
Följ märkt led
 
Står på södra kanten och blickar åt öster. Som ni ser har vattnet redan börjat ta utrymme, men det är ett tag till innan det kommer vara fyllt.
 
Blickar åt norr, grävskopan tror jag jämnar/slätar till det som kommer utgöra botten av en framtida sjö.
 
Tittar åt nordväst, en jordkant syns skapad med skjutbaneskogen i bakgrunden
 
En titt åt väster är den nuvarande "sjön" syns, den har funnits sedan jag var liten, men är just nu lågvatten i.
 
 
degerhamn - foto - kalkbrott - oktober - södra öland - öland