Seby läge/Gammalsby sjömarker

Under morgonen tog jag mig tid att besöka Seby läge och Gammalsby sjömarker som ligger grannar med varandra på östra Öland nere vid Östersjön. Något så ovanligt som en full parkering med bilar och husbilar. Tog mig några sekunder att komma på varför, det är fågelskådarveckor på Öland mellan vecka 40 till 42. 
 
Jag hade beskymmer att ta mig fram till parkeringen där den första färisten ska korsas. 20-talet kossor hade samlats där, antagligen för att de på den platsen fick bäst skydd för vinden. Tog en stund att komma förbi dem. En av dem antastade min bil genom att slicka på sidospegeln 😂
 
Trots senaste tidens regn är det fortfarande torrt i markerna. Ett mindre dike som oftast passeras med bekymmer kunde jag idag sätta mig i utan att få en droppe vatten på mig. 
 
Hittade svamp i sjömarkerna, men som icke-svampkännare har ingen aning om sorten
 
Ovan nämnda dike som vanligtvis är vattenfyllt upp till kanten
 
Både båten (skrovet) och fiskeboden (taket och dörren) har gjort sina bästa dagar
 
Vissnad tistel
 
Lågvatten längs stranden, kalkstensplattorna syns oftast inte
 
Gillar dessa "trädbuskar", de gör sig bra på fotografi
 
Bryggan vid Seby läge, ingen tuffing som var i och badade
 
Solen kämpade med sina strålar och har nu på eftermiddagen vunnit kampen mot molnen
 
 
2013 - foto - gammalsby sjömarker - oktober - seby läge - södra öland