Mysinge gånggrift

Kommer ni ihåg att jag i början av februari gjorde ett stopp vid Resmo gånggrift? Inte? Men så var det i alla fall och besöket hittar du här. Jag nämnde vid det inlägget att det även finns en i Mysinge, men att den var knepigare att hitta. Igår hittade jag till den, och det var inte alls så knepigt. När man väl stod vid den fattar jag inte hur man i alla tider kunnat missa den. Ligger inte alls så långt från väg 136 och trafiken på den syns när man står vid gånggriften.
 
Mysinge gånggrift hittar du lite information om här. Den ligger inne i en hage, men det är ändå enkelt att komma fram till den. I hagen är den lokaliserad till en kulle med ett träd som är ett bra riktmärke. Tog mig faktiskt friheten att gå ned i gånggriften, till skillnad mot den i Resmo så har denna inte fyllts igen.
 
Bilden på tavlan stämmer inte helt med verkligheten, visst går det att komma ned i gånggriften, men så stort är det inte.
 
Ingången til griften
 
På besök i underjorden, griften sträcker sig en bit bakom mig, en bit framåt (i kamerans riktning) och går även en bit till höger
 
Hur det ser ut uppe på kullen. Väg 136 går bortom husraden och nu när man vet vad man ska leta efter syns gånggriften från vägen hur lätt som helst.
 
 
april - foto - gånggrift - mysinge - södra öland - öland