Resmo gånggrift

Jag har tidigare gjort ett inlägg om 101 öländska pärlor. Den betar jag av lite i när lusten faller på. Den är knepig också eftersom jag inte har så mycket kvar på södra änden att besöka om man utgår från boken. Den sydligaste "pärlan" nu är Bjärbystenen som ligger norr om Runsten på öns östra sidan.
 
Hur som haver. På väg tillbaka till fastlandet stannade jag till vid Resmo gånggrift som jag åkt förbi ett otal gånger utan att stanna. Den är väldigt lätthittad, mest för att den ligger bredvid väg 136 som ni kommer se på bilderna.
 
Den är en av fyra gånggrifterna från stenåldern i Resmo och Mysinge. För övrigt de enda på Sveriges östkust. Mysinges är lite knepigare att hitta, men jag har ett hum om var den finns.
 
Gånggriften är igenfylld med sten. Högst troligen för att ingen ska kunna gå ned i den och plundra
 
Ni förstår säkert vad jag menar med närheten till vägen, typ knappt 2 meter ifrån.
 
Ett (eller några) stenkast bort ligger Resmo kyrka. Ni ser kyrktornet bakom träden.
 
 
februari - foto - gånggrift - resmo - öland