Horns kustväg (och naturreservat)

Efter att ha lämnat Vedby borg var tanken att jag skulle ta mig en bit söderut innan vidare färd hem. Men ett infall gjorde att jag svängde av mot Hornsjön som är Ölands enda insjö. Jag nådde den aldrig som var tanken utan hamnade istället på Horns kustväg som enligt somliga är Ölands finaste vägsträcka. Jag har inte kört den innan, men å andra sidan inte varit långt ifrån den. Där jag kom ut så såg jag Byrums raukar i norr som jag besökte 2016.
 
Ofrivilligt har jag även hamnat i ett av Borgholm kommuns naturreservat - Horns Kungsgård. What to do? Gör det bästa av situationen och kör sträckan söder. Fin är den, men jag kan inte ännu säga att den är finast. Lite igenkänning blev det längre fram vid det stenbrottet som är med i filmen Skumtimmen (från Johan Theorins bok) som filmats på Öland. Det är inte för inte som sträckan kallas Stenkusten, många stenbrott mellan vägen och sträckan ned till Kalmarsund. När skyltning mot Löttorp dök åkte jag dit och fortsatte söderut till nästa stopp.
 
Blå Jungfrun, denna stora lilla ö ute i Kalmarsund. Ni minns säkert att jag besökt den också? Inlägget hittar du här.
 
Kanalen och mina pärla till vänster i bild
 
 
Är jag i ett naturreservat så ;-) Började vid pricken längst upp på kartan och körde längs kusten till pricken längst ned. Fin sträcka :-)
 
Utan tvekan bra läge för en fiskebod, ni förstår bättre på nästa bild
 
Med utsikt mot Jungfrun går det inte att klaga
 
Jag körde som sagt vidare, men man fick egentligen inte stanna enligt flertalet uppsatta skyltar. Jag åkte vidare söderut till ett halvt lyckat/misslyckat militärprojekt från andra världskriget. Mer om detta i kommande inlägg.
 
 
foto - horns kustväg - naturreservat - norra öland - oktober - öland