Återbesök Österskog ödeby

Kommer du ihåg när jag i december förra året var vid Rösselträsk naturreservat? Inte det? Du hittar det inlägget här. Jag tog en längre väg än jag behövt och upptäckte då dels ett ödehus med lada samt Eriksöre-Österskog ödeby. Då ville jag komma tillbaka när det börjat grönska, när det är lätt att vara efterklok var det en sådär bra idé. Idag var jag nämligen tillbaka och hittade rätt på nolltid när jag visste var jag skulle ta vägen.
 
Nästan att föredra vintertid, då syntes allt, nu är det förvisso grönt och skönt, men igenvuxet. Jag höll på att missa första huset när grönskan täcker rejält. Har fotograferat så gott det går. Det var för övrigt regnigt och rejält med mygg. Regnet går att lösa med paraply, myggen var knepigare :-( Du kan jämföra besök nedan med vinterns besök här.
 
Har sagt det förr och säger det igen, grönt är skönt
 
Lummig väg att gå
 
Mystiken, förlåt, grönskan tätnar
 
Tillbaka vid ödehuset, inte lönt att försöka ta sig fram. Det är verkligen igenväxt
 
Gick in i ladan en stund för att få skydd mot regnet
 
Mittemot huset och ladan står en stor blommande kastanj och ett mindre blommande jakttorn ;-)
 
Kastanjblomma
 
Harven vid ödebyn
 
Tänkte du på konturen bakom harven i den tidigare bilden? Inte, det är nämligen detta huset.
 
Odlingshagen, som inte är något vidare för odling längre
 
Vidare till nästa hus
 
Sista husruinen, gick tillbaka sjöblöt om fötterna.
 
Men jag åkte inte hem utan hann göra ett annat besök några kilometer österut. Mer om det i ett eget inlägg.
 
 
foto - natur - öland - österskogs ödeby